Szent László Völgye Többcélú Kistérségi
Társulás Tanácsának
48/2019. (XI. 28.) határozata
az „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat I., II. és III.
családi bölcsődei szervezeti egysége
szakmai programjának módosításáról
- A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa, mint a Szent László Völgye Segítő Szolgálat fenntartója a Szent László Völgye Segítő Szolgálat keretében működő „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat I. családi bölcsődei szervezeti egységének – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet alapján végzett, a Fejér Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámügyi Osztálya szakmai ellenőrzése során FE/06/00296-12/2019. számú végzésében tett észrevételekre tekintettel – módosított szakmai programját a határozat 1. melléklete szerint a mai napi hatálybalépéssel, azaz 2019. november 28. napjával jóváhagyja.
- A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa, mint a Szent László Völgye Segítő Szolgálat fenntartója a Szent László Völgye Segítő Szolgálat keretében működő „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat II. családi bölcsődei szervezeti egységének – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet alapján végzett, a Fejér Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámügyi Osztálya szakmai ellenőrzése során FE/06/00296-12/2019. számú végzésében tett észrevételekre tekintettel – módosított szakmai programját a határozat 2. melléklete szerint a mai napi hatálybalépéssel, azaz 2019. november 28. napjával jóváhagyja.
- A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa, mint a Szent László Völgye Segítő Szolgálat fenntartója a Szent László Völgye Segítő Szolgálat keretében működő „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat III. családi bölcsődei szervezeti egységének – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet alapján végzett, a Fejér Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámügyi Osztálya szakmai ellenőrzése során FE/06/00296-12/2019. számú végzésében tett észrevételekre tekintettel – módosított szakmai programját a határozat 3. melléklete szerint a mai napi hatálybalépéssel, azaz 2019. november 28. napjával jóváhagyja.
A határozat végrehajtásáért felelős: Elnök
A határozat végrehajtásának határideje: folyamatos
48/2019. (XI. 28.) SZLV TKT határozati javaslat 1. melléklete
Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás
Szent László Völgye Segítő Szolgálat
„Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózata
I. csoport
Szakmai Program
A fenntartó neve: Szent László völgye Többcélú Kistérségi Társulás
A fenntartó címe: 2462 Martonvásár, Budai út.13.
A fenntartó képviselője: Dr. Szabó Tibor elnök
A családi bölcsőde telephelye: 2462 Martonvásár, Szent László út 24.
A családi bölcsődék ellátási területe:
Martonvásár, Baracska, Gyúró, Kajászó, Ráckeresztúr, Tordas települések közigazgatási területe
A szolgáltatást biztosító intézmény: Szent László Völgye Segítő Szolgálat
„Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózata
Családi Bölcsőde I. csoport: 1szervezeti egység
Alapítás időpontja: 2017. január 1.
Alapító okirat száma:
Szolgáltatói nyilvántartási szám:
Az intézmény képviselője: Szabóné Pályi Judit igazgató
Nyitvatartási ideje: H-P: 7.00- 17.00
Telefon: 22/460-023, vagy 22/569-119
E-mail cím: segito.martonvasar@gmail.com
Szakmai programot készítette: Szabóné Pályi Judit
Igazgató
Tartalomjegyzék
1. Bevezetés……………………………………………………………………1
2. „Apró Talpak Családi Bölcsődei Hálózat I. csoportjának bemutatása……………………………………………………………………..3
3. A bölcsődei nevelés………………………………………………………….4
4. Bölcsődei nevelés alapelvei………………………………………………….5
4.1. A család rendszerszemléletű megközelítése…………………………….....5
4.2. A koragyermekkori intervenciós szemlélet befogadása…………………..6
4.3. A családi nevelés elsődleges tisztelete………………………………….....6
4.4. A kisgyermeki személyiségtisztelete………………………………………6
4.5. A kisgyermeknevelő személyiségének meghatározó szerepe……………..7
4.6. A biztonság és a stabilitás megteremtése…………………………………..7
4.7. Fokozatosság megvalósítása………………………………………………..7
4.8. Egyéni bánásmód érvényesítése…………………………………………….8
4.9. Gondozási helyzetek jelentősége…………………………………………....8
4.10. A gyermeki kompetencia késztetésének támogatása……………………....8
5. A családi bölcsődei nevelés feladatai………………………………………....8
5.1. Családok támogatása, szülői kompetencia fejlesztése……………………....9
5.2. Egészségvédelem és egészséges életmód megalapozása……………………9
5.3. Az érzelmi kompetenciák fejlesztése………………………………………..9
5.4. A megismerési folyamatok fejlődésének segítése…………………………10
6. A családi bölcsődei nevelés főbb helyzetei………………………………….10
6.1. Tanulás……………………………………………………………………..11
6.2. Gondozás…………………………………………………………………...11
6.3. Játék……………………………………………………………………… 12
6.4. Mozgás…………………………………………………………………… .13
6.5. Mondóka, ének…………………………………………………………… 13
6.6. Vers, mese………………………………………………………………… 14
6.7. Alkotó tevékenységek………………………………………………………14
7. A családi bölcsődei nevelés megvalósításának sajátos feltételei……………..14
7.1. „Saját kisgyermeknevelő” rendszer…………………………………………14
7.2. Tárgyi feltételek………………………………………………………………15
7.3. Napirend………………………………………………………………………15
8. Családok támogatásának módszerei, lehetőségei……………………………….16
9. Az ellátást nyújtó intézmény kapcsolatrendszere……………………………….18
10. A családi bölcsődét igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok……………………………………18
11. Családi bölcsőde dokumentációs rendszere……………………………………25
12. „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat I. csoportjának Házirendje ……….26
13. Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat I. csoportjának Szervezeti Működési Szabályzata …………………………………………………………………………29
1.Bevezetés
A Szent László Völgye Segítő Szolgálat „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózatának szakmai programja a Bölcsődei Nevelés- Gondozás Országos Alapprogramjának szempontjait figyelembe véve készült, annak érdekében, hogy a gyermekek napközbeni ellátására iránti lakossági szükségletek kielégülhessenek, valamint segítséget és keretet adjon a bölcsődei ellátást biztosító szakmai munkának. Az Alapprogram érvényes rendelkezései, fejezeti vonatkoznak intézményünk családi bölcsőde hálózatára is.
Az intézmény által működtetett családi bölcsőde olyan bölcsődei ellátást nyújtó szolgáltatás, amely a többcélú, közös igazgatású intézmény önálló szervezeti és szakmai egységeként működik.
A családi bölcsődénk azért jött létre Martonvásáron, mert eddig is családi napközi formájában működött a Szent László Völgye Segítő Szolgálat egyik szolgáltatásaként, másrészt pedig a Martonvásári Járás/ Kistérség területén nem megoldott a 3 év alatti gyermekek napközbeni ellátása. Mivel Budapest és Székesfehérvár 30 km határon belül található, sok fiatal többgyermekes család költözött ki a vidékies hangulatú településekre, nyugodt, parkosított új lakónegyedekbe, megvásárolt családi házakba. Így a hirtelen megnövekedett gyermeklétszám lehetővé tette a családi bölcsőde férőhelyeinek bővítését, valamint továbbra is segítségükre lehetünk, olyan kisgyermekes családoknak, akik a Járás/Kistérség településein letelepedve szembesültek a gyermekük bölcsődei elhelyezési problémáival.
A bölcsődei nevelés középpontjában a kisgyermek és közvetett módon a kisgyermeket nevelő családok állnak. A családra, mint komplex rendszerre tekint, melynek értelmében nemcsak a kisgyermek gondozását, hanem az egész család támogatását célozza meg.
Célunk a ránk bízott gyermekek egészséges testi, lelki, szellemi, érzelmi fejlődésének segítése családi környezetben nagy szeretettel. Természetesen lehetővé kívánjuk tenni a szülők számára, hogy a gyermeknevelés mellett helytállhassanak a munkájukban, továbbképzéseken vehessenek részt. Családbarát intézményként, szolgáltatásként hozzá kívánunk járulnia családok életminőségének javításához, a szülők munkavállalási esélyeinek növeléséhez,
Az „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat három bölcsődei egységből áll. Egy bölcsődei egység gyermeklétszáma 7 fő. Összességében 21 fő kisgyermek nyugodt gondozását- nevelését tudjuk biztosítani. Csoportonként 1 fő kisgyermeknevelő és 1 fő kisgyermekgondozó személy végzi a munkáját. A családi bölcsőde hálózat munkájának összehangolása, valamint a szülőkkel történő rendszeres kapcsolattartás végett 1 fő hálózati koordinátor szakember alkalmazása szükséges.
A Családi Bölcsőde mindhárom szervezeti egysége/ csoportja a Szent László Völgye Segítő Szolgálat épületének földszintjén helyezkedik el.
Ellátottak köre:
Az „Apró Talpak” Családi Bölcsődei Hálózat a családban nevelkedő 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátását, szakszerű gondozását és nevelését biztosító intézmény. Családi bölcsődei ellátás keretében a gyermek 20 hetes korától 3 éves koráig gondozható. Ha a gyermek a 3. évét betöltötte, de testi vagy szellemi fejlettségi szintje alapján még nem érett az óvodai nevelésre, a 4. évének betöltését követő augusztus 31-ig nevelhető és gondozható a családi bölcsődében. A sajátos nevelési igényű gyermek gondozása esetén a gyermek annak az évnek augusztus 31. napjáig vehet részt, amelyben a 6. életévét betölti.
A családi bölcsődei ellátást nyújtó intézmény a gyermekek napközben ellátása keretében, a Bölcsődei Nevelés Gondozás Országos Alapprogramja szerint meghatározott szakirányú végzettséggel rendelkező személy által szakszerű gondozást és nevelést nyújt. Mindazok a családok vehetik igénybe napközink ellátását, akiknek szükségük van, hogy napközben mások gondoskodjanak gyermekeikről. A gyermekek számára legmegfelelőbb otthont mintázó környezetben tölthetik napjukat. A gyermekek felvételét a szülő kezdeményezheti az év folyamán, a felvétel folyamatos létszámtól függően. Telefonos időpont egyeztetés után személyesen keresnek fel minket a szülők, ahol beszélgetünk, ismerkedünk egymással, majd közös szimpátia révén felvételt nyer a kisgyermekük a napközinkbe.
2. „Apró Talpak Családi Bölcsődei Hálózat bemutatása
Családi Bölcsőde I. Csoport:
A három éves korcsoporton belül a 20 hetes kortól az 1,5 éves kort elérő gyermekek elhelyezése történik meg.
A gyermekek számára kialakított 52, 83 m2-es szoba mellett mosdó, pelenkázó és WC áll rendelkezésre. A szobát a gyermekek méretéhez és igényeihez szabott bútorokkal, ágyakkal, székekkel, asztalokkal, játékokkal rendezzük be. A gyermekek alvásához, pihenéséhez a rácsos ágy, valamint kisgyermek fektető áll rendelkezésre.
A bölcsődei csoportban tárolókat biztosítunk az utcai és a tartalék gyermekruhák elhelyezéséhez. A szoba, az étkező könnyen tisztántartható burkolattal vannak ellátva. Étkezéshez a kisebb gyermekeknek etetőszékek biztosítottak.
Egy melegítő konyha áll rendelkezésre a három családi bölcsődei csoport számára. A konyha kéttálcás mosogatóval felszerelt az edények szárítása is megoldott. A gyermekétkezés kellékeit külön tároljuk. Valamennyi vizesblokkal ellátott helyiség járólapos, csempézett.
Az épülethez tartozó terasz illetve kertrész rendezett, kulturált, lehetőséget ad szabadtéri étkezésre, foglalkoztatásra, játszásra, fektetésre, levegőzésre. A játszótér területe zárt, biztonságos, a telepített udvari játékok minősítettek. A játszó udvar, kerítéssel védett és napvitorlákkal felszerelt.
A családi bölcsődei csoportok területének kialakításakor fontos szempont a mozgásigény figyelembe vétele.
A szolgáltatás célja:
A családi bölcsődei nevelés célja, hogy a Szent László Völgye Segítő Szolgálat intézménye az ellátási területéhez tartozó (Vál és Ercsi települések kivételével) hat településre – Martonvásár, Baracska, Gyúró, Kajászó, Ráckeresztúr, Tordas települések- vonatkoztatva biztosítja a családi bölcsődei szolgáltatást annak érdekében, hogy:
- A kisgyermekek elsajátítsák azokat a készségeket, képességeket, amelyek segítik őt abban, hogy hatékonyan és kiegyensúlyozottan viselkedjenek saját, kulturális környezetükben, sikeresen alkalmazkodjanak annak változásaihoz.
- A bölcsődei nevelés szemlélete által segítse a családi nevelést.
- Hozzájárul a család életminőségének javításához, a szülők munkavállalási esélyeinek növelését.
3. Bölcsődei nevelés
A bölcsődei nevelés célja, hogy a kisgyermekek elsajátítsák azokat a készségeket, képességeket, amelyek segítik őket abban, hogy hatékonyan és kiegyensúlyozottan viselkedjenek saját kulturális környezetükben, sikeresen alkalmazkodjanak annak változásaihoz. A családi bölcsődei nevelés mindezt olyan szemlélettel és módszerekkel teszi lehetővé, amelyek segítik a családi nevelés elsődlegességének tiszteletét.
A gyermekjóléti alapellátások (gyermekjóléti szolgálat és családi napközi) ellátás megszerzésével, az intézmény segítséget nyújt a kistérség területén egy olyan személyes gondoskodásban, amely hozzá kell, hogy járuljon a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlődéséhez, jólétéhez, a családban történő nevelésének elősegítéséhez, a veszélyeztetettség megelőzéséhez. A családi bölcsőde a családban nevelkedő gyermek számára nyújt életkorának megfelelő nappali felügyeletet, gondozást, nevelést, foglalkozást. A fogyatékkal élő gyermekek számára sajátos szükségleteikhez igazodó ellátást.
A családi bölcsőde az alapellátáson túl, speciális tanácsadással, vagy más gyermeknevelést segítő szolgáltatással segítheti a családokat. Az óvodába kerüléskor a kisgyermeknevelés egyik alapvető feltétele az a tevékenység, amely segíti a kisgyermekek szükségletinek kielégítését, elősegíti növekedését, hozzá járul egészségének megelőzéséhez, jó közérzetéhez, egészséges életmódjának kialakításához. Ezért fontos a családi bölcsőde szokásrendje, feltételrendszere és nevelési hatásai. A kisgyermek egyéni fejlődését szemelőt tartva, megfelelően legyen képes a környezethez való alkalmazkodásra.
4.A bölcsődei nevelés alapelvei
A családi bölcsődei szolgáltatásunk minőség politikájának alapelveit az érvényes jogszabályok és a családi napközi működésének követelményeit rögzítő Bölcsődei Nevelés- gondozás Országos Alapprogramja alapján határoztuk meg.
A családi bölcsőde a 3 éves kor alatti gyermekek számára nyújt ellátást. Tiszteletben tartjuk a családok egymástól eltérő értékrendjét, a gyermekek egyéniségét. Célunk a gyermeki személyiség fejlesztése kibontakoztatása kiscsoportos foglalkoztatás keretei között.
Csoportonként Maximum 7 gyermek heti 20 órát meghaladó ellátását vállaljuk. Szülői kérésre pedig lehetőséget nyújtunk heti, napi és néhány órás gyermekfelügyeletre is.
4. 1. A család rendszerszemléletű megközelítése
A bölcsődei nevelésben elsődleges szempont a család működésének megismerése és megértése. A rendszerszemlélet lényege, olyan komplex látásmód alkalmazása, amely nemcsak a kisgyermeket, hanem a családot is kiindulópontnak tekinti. Mindezek figyelembevételével a szakember hozzá tud járulni a család életminőségének a javításához. Kapcsolattartás a szülőkkel:
- Az óvodai nevelés a családi nevelésre épül és kiegészíti azt. Kettő összhangjára törekszünk.
- Családlátogatás (a beszoktatás alatt!)
- Szülői értekezlet tanév elején (szeptember)
A szülők képet kapnak az itt folyó éves nevelői, oktatói munkáról.
Szülők betekintést nyerhetnek a foglalkozásaink felépítéséről.
Általában a felmerülő gyereknevelési problémákról beszélgetünk. Értékeljük az előző évünket, a gyermekeket és kiemeljük fejlődését.
- Nyíltnap
A nyíltnapokon a szülők betekintést nyerhetnek az itt folyó munkánkról, nevelési módszereinkről és egy-egy foglalkozás részévé válhatnak.
- Faliújság
A családi bölcsődével és a gyerekkel kapcsolatos aktualitásokat itt tesszük nyilvánossá. Bemutatjuk a gyerekek munkáit a szülőknek, majd hazavihetik a gyűjtőmappáikba.
4. 2. Kora gyermekkori intervenciós szemlélet befogadása
A koragyermekkori intervenció magában foglal minden olyan tevékenységet, amely a kisgyermek sajátos szükségleteinek meghatározását és figyelembe vételét szolgálja.
A bölcsőde alkalmas színtér a koragyermekkori intervenciószemléletének alkalmazására. Ennek értelmében a kisgyermek a kisgyermeknevelő feladata az esetlegesen felmerülő fejlődési lemaradások, megtorpanások felismerése.
4. 3. Családi nevelés elsődleges tisztelete
A kisgyermek nevelése a család joga és kötelessége. A bölcsődei ellátást nyújtó szolgáltató a családi nevelés értékeit, hagyományait, szokásait tiszteletben tartva, azokat erősítve vesz részt a gyermek nevelésében. Fontos a szülők számára lehetővé tenni a tevékeny, különböző szinteken és módokon megvalósuló bekapcsolódást a bölcsőde életébe.
4. 4. A kisgyermeki személyiség tisztelete
A kisgyermek egyedi, megismételhetetlen, egyéni szükségletekkel rendelkező, fejlődő személyiség. Különleges védelem, bánásmód illeti meg. A bölcsődei nevelés a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására, a személye, szociális, kognitív kompetenciák fejlődésének segítésére irányul az alapvető gyermeki jogok tiszteletben tartásával. Figyelmet kell fordítani az etnikai, kulturális, vallási, nyelvi, nemi valamint fizikai és mentális képességbeli különbözőségek iránti tolerancia kialakítására.
4.5. A kisgyermeknevelő személyiségének meghatározó szerepe
A családi bölcsődei nevelésben korosztály életkori sajátosságaiból adódóan meghatározó a kisgyermeknevelő szerepe, aki személyiségén keresztül hat a kisgyermekre és családjára.
A kisgyermeknevelő felelős a szakmai tudása szinten tartásáért, gyarapításáért, szakmai kompetenciái fejlesztéséért.
4.6. A biztonság és stabilitás megteremtése
Intézményünkben biztosítjuk a kisgyermek személyi és tárgyi környezetének állandóságát- saját kisgyermeknevelő- rendszer, felmenő rendszer, csoport és hely állandóság-, amely növeli az érzelmi biztonságot, alapul szolgál a megfelelő tájékozódáshoz, jó szokások kialakulásához.
Fontosnak tartjuk a kisgyermek napirendjének megfelelő összeállítását, ügyelve a folyamatosságra, az egyes mozzanatok egymásra épülésére, mely stabilitást, kiszámíthatóságot és biztonságot jelent a kisgyermek számára. A biztonság nyújtása magában foglalja a fizikai és pszichikai erőszak minden formájától való védelmet.
4.7. Fokozatosság megvalósítása
Lehetőséget teremtünk a kisgyermek számára a családi bölcsődei nevelés fokozatos elfogadásához, valamint az új helyzetekhez történő rugalmas alkalmazkodáshoz. A fokozatosság elve segíti a gyermekek új helyzetekhez történő alkalmazkodását, a változások elfogadását, szokások kialakulását.
Beszoktatás:
A gyermek számára fontos, hogy a bölcsődét és a kisgyermekgondozót először az érzelmi biztonságot adó szülők jelenlétében látják. A szülőkkel való első találkozáskor bemutatjuk a napközinket, átbeszéljük szakmai programunkat, nevelési elveinket és ismertetjük velük a házirendet, valamint a napi és heti rendet is.
A beszoktatás szülővel együtt történik a gyermek alkalmazkodásának, viselkedésének függvényében 1-2 hét (30 ó). Első héten a szülővel együtt van jelen a gyermek és ekkor a szülő végzi a gondozási műveleteket, a kisgyermekgondozó csak figyel és fokozatosan veszi , át a szülő szerepét mikor a gyermek már elfogad minket. A gyermek itt tartózkodási idejét fokozatosan emeljük a szülő állandó jelenléte nélkül.
Fontos szempont a stabilitás és biztonság szempontjából, hogy Beszoktatási időben elsőként kell érkeznie a gyermekért. A gyermek viselkedésének változásait türelemmel, megértéssel
4.8. Egyéni bánásmód érvényesítése
A családi bölcsődénkbe járó gyermekek spontán érésének, egyéni fejlődésének ütemét követve figyelembe vesszük a pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, nemzeti /etnikai, kulturális és vallási hovatartozását.
Aktív figyelemmel kísérjük a gyermek egyéni fejlődését, szükségleteit és az ehhez igazodó, érzelmi biztonságot nyújtó bánásmódot biztosítjuk számára.
4.9. Gondozási helyzetek kiemelt jelentősége
Családi bölcsődénkben a nevelés és a gondozás elválaszthatatlan egységet alkot.
A gondozás minden helyzetében nevelés folyik, a fiziológiás szükségletek kielégítése magával vonja magasabb rendű szükségletek kielégítésének a feltételeit.
Biztosítjuk a professzionális gondozást, mely elősegíti a pozitív kapcsolatok kialakulását és a nevelési feladatok kiemelt színterének a biztosítását.
4.10. Gyermeki kompetencia késztetés támogatása
Családi bölcsődénk nevelési módszeri között biztosítjuk a kisgyermekek számára, hogy a játékon, a gondozási helyzeteken és az egyéb tevékenységeken keresztül ismeretekhez, élményekhez, tapasztalathoz jussanak. Átélhessék a spontán tanulás örömét. Pozitív visszajelzéseinkkel segítjük az önálló kezdeményezéseiket, megteremtve ezzel az egész életen át tartó tanulás igényének az alapját.
5. A családi bölcsődei nevelés feladatai
Szakmai módszereinket a gondozás-nevelés alapelveivel és feladataival összhangban határoztuk meg. Ellátásainkat, szolgáltatásainkat a gyermekek életkorához, szükségleteihez, igényeihez igazítjuk.
A bölcsődei nevelés célja, hogy a kisgyermekek elsajátítsák azokat a készségeket, képességeket, amelyek segítik őket abban, hogy hatékonyan és kiegyensúlyozottan viselkedjenek saját kulturális környezetükben, sikeresen alkalmazkodjanak annak változásaihoz. A családi bölcsődei nevelés mindezt olyan szemlélettel és módszerekkel teszi lehetővé, amelyek segítik a családi nevelés elsődlegességének tiszteletét. A családi napközi a családban nevelkedő gyermek számára nyújt életkorának megfelelő nappali felügyeletet, gondozást, nevelést, foglalkozást.
A fogyatékkal élő gyermekek számára sajátos szükségleteikhez igazodó ellátást.
A családi napközi az alapellátáson túl, speciális tanácsadással, vagy más gyermeknevelést segítő szolgáltatással segítheti a családokat.
5.1. A családok támogatása, szülői kompetencia fejlesztése
Családi bölcsődénkben fontos szakmai törekvés a család és a bölcsőde nevelésének összehangolása. A szülők és a kisgyermeknevelő szakemberek között elengedhetetlen az egyenrangú és konstruktív, kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolat a kisgyermekek harmonikus fejlődése szempontjából.
5.2. Egészségvédelem, egészséges életmód magalapozása
A családi bölcsődénkben foglalkoztatott szakemberek feladata, a kisgyermek fejlődésének nyomom követése, dokumentálása. A kisgyermekek számára biztosítjuk az egyéni fejlettségi szintjükhöz mérten az évszakhoz igazodó napirendet, életkoruknak megfelelő változatos és egészséges táplálkozást, a játék, a mozgás, a szabad levegőn való foglalkozást és a pihenés feltételeit.
Lehetőséget teremtünk a sajátos nevelési igényű, vagy magatartás, vagy fejlődési problémákkal küzdő gyermekek esetében a szakemberrel történő együttműködésre, valamint tárgyi felszereltségünk mértékének függvényében a korrektív tevékenységre.
Napirendben fontos szerepet kap a pihenés, hisz az idegrendszernek szüksége van rá. A gyermekeknek külön fekhelyük van és igény szerint délelőtti vagy a délutáni alvási lehetőséget is biztosítunk.
A gyerekek kényelmes, könnyen tisztántartható ágyakon alszanak, kisebbek biztonságosan kiságyban. Alváshoz csendes nyugodt légkört teremtünk meséléssel és dalolással. Saját alvós állatkájával vagy ő általa kiválasztott tárggyal alhatnak az alvós szobában, besötétítéssel.
5.3. Az érzelmi és társas kompetenciák fejlesztése
Kisgyermeknevelő és gondozó szakembereink szakmailag jól felkészültek, ezáltal a gyermekek számára biztosítják érzelmi elérhetőségüket, hitelességüket.
Szakaembereink feladata a kisgyermek beszédkészségének a fejlesztése. Ennek érdekében az ingerekben gazdag, tiszta nyelvi környezet biztosítása, a kommunikációs kedv felkeltése és fenntartása a családi bölcsődei nevelés minden helyzetében, mondókák, énekek, versek, mesék közvetítésével.
Családi bölcsődénk különös figyelmet fordít a sajátos nevelési igényű és hátrányos helyzetű gyermekeke társas és érzelmi kompetenciáinak fejlesztésére szükség esetén más segítő szakemberek bevonásával.
5.4. Megismerési folyamatok fejlesztése
A családi bölcsődei nevelés gondozás helyzeteiben segítjük a kisgyermek tájékozódását, tapasztalatok és élmények feldolgozását.
A rendszeres napi tevékenységek mindig a gyermekek igényeihez igazodnak. A napi foglalkozásokon a közös tevékenységek során szerepet kapnak az élmények, viselkedési és helyzetmegoldási minták megismertetési formái, az önálló próbálkozás és a kreativitás kialakulásának támogatása.
6. Családi bölcsődénk nevelésének főbb helyzetei
Családi bölcsődénk az ide járó gyermekek számára élményt nyújtó, részvételre motiváló, tanulási tapasztalatokat biztosító szakmai egység. Valamennyi tevékenység alapja az egyéni bánásmód érvényesítése.
6.1. Tanulás
Családi bölcsődénkben – a bölcsődei nevelés területén- a tanulás fogalmát tágan értelmezzük. Tanulás minden olyan tapasztalat, amely tartós változást idéz elő a viselkedésben, gondolkodásban, valamint elősegíti azt, hogy a gyermek megismerje a környezetét.
A kisgyermekkori tanulás színterei a természetes élethelyzetek.
- A gondozás és a játék
- A felnőttel és a társakkal való együttes tevékenység
- Kommunikáció
A tanulás formái:
- Utánzás
- Spontán játékos tapasztalatszerzés
- Szokáskialakítás
- Interakcióból származó ismeretszerzés
Kisgyermeknevelőink a sajátos nevelési igényű gyermekeke gondozása nevelése esetében folyamatosan szem előtt tartják, a speciális jellegű, hosszabb időt igénybe vevő tanulási folyamatot.
6.2. Gondozás
A gondozás elsődleges célja a gyermek fizikai, testi szükségleteinek maradéktalan kielégítése. A kisgyermeknevelők és a gyermekek között egy bensőséges interakciós helyzet jön létre ilyenkor. Ennek nagy szerepe van a személyes és a szociális kompetenciák kialakulásában, hiszen a gyermek érzi a figyelmet, biztatást, támogató segítséget. Kisgyermeknevelőink a gyermekek sikeres próbálkozásait megerősítéssel és dicsérettel jutalmazzák, ami növeli az együttműködési kedvet. A gondozási helyzetekben nem érvényesülhet a teljesítmény elvárás.
Testápolás: Testünk, ruházatunk gondozását rendszeres és szükség szerinti tisztálkodásukat jelenti.
- Ismerkedjenek meg a helyes testápolási teendőkkel, tisztálkodáshoz szükséges eszközökkel (fogkefe, fésű stb.)
- Ismerjék meg sorrendiségét
- Segítséggel mossanak kezet folyékony szappannal és használják jellel ellátott törölközőjüket. Könnyen hozzáférhetőek az eszközök.
- Papír zsebkendő helyes használatának bemutatása, gyakorlása majd kidobása.
- WC használatra ösztönzése dicsérettel.
- Pelenkázás nyugodt derűs légkörben, étkezések előtt illetve szükség szerint (szobatisztaságra nevelésnél szorosan működjön együtt a család) szülőkkel beszéljük meg a történteket.
Öltözködés: védekezés az időjárás változása ellen, mellyel fejlesztjük a gyermek ízlését és önállóságra törekvését
- A kisgyermek öltözéke legyen puha, kényelmes hangsúlyozza lányos-fiús jegyeket
- Járni tanuló kicsiknél magas szárú, puhatalpú cipőt javasolunk.
- Gyermek számára 1-2 garnitúra váltóruhát javasolunk
- Pelenka leszoktatásnál több bugyit, - fehérneműt, nadrágot kérünk
- Ünneplőruhát kérünk, emelve ezzel az ünnep fényét és így a gyerekek is érzik jelentőségét
- Ismerjék fel saját ruhájukat, cipőjüket
- Próbálkozzanak a nadrágfelvétellel, cipőfelhúzással és kérjék segítségünket
6.3. A játék
A játékok alapvető és legfőbb tevékenységi formának tekintjük. A játék legfontosabb személyiségfejlesztő eszköz a 2-6 éves korú gyermekek életében, mert benne minden tanulási tartalom ismeret, jártasság, készség megjelenik. Tehát alapozódnak a képességek és alakul magatartásuk. A gyermek napjának nagy részét játéka töltik ki és az általunk spontán módon kezdeményezett játékkal lendítjük előrébb. Ezek gazdagítják személyiségüket, de nem minden gyereknél sokoldalúak, ezért van szükség a mi általunk kezdeményezett és irányított játékokra, változatos eszközökre.
Családi bölcsődénkben széles választékban rendelkezésre állnak kisgyermekek neveléséhez használható játékok.
Kisgyermeknevelőink/gondozóink a játék feltételeinek- megfelelő hangulat, hely, idő, eszközök- biztosításával elősegítik az elmélyült, nyugodt játéktevékenységet. A játék a megismerés, önkifejezés eszköze, a gyermeki fejlődés alapvető tevékenysége, egyúttal a gyermeki öröm forrása. Hozzájárul a világ megismeréséhez, segíti a testi, értelmi és szociális fejlődést.
Az alkotó tevékenységek révén, mint a rajzolás, festés, építő játékok, konstrukciós játékok során fejlődik az észlelés, tapintás, a szem és a kéz koordinációja, a finom motorikai mozgás, az önkifejezés, és alkotókedv.
A megfelelően használható, egészségre nem veszélyes játékok a bölcsődei csoportszobában és a bölcsőde udvarán minősített kültéri játékok formájában egyaránt megtalálhatóak.
Játékok fajtái: - mozgásos /húzogatós, parkolós, gurítós játékok/
- Szerepjáték /2-3 éveseknél a vizuális fantázia játék, dominancia
- Szabályjáték /társas, dominó, puzzle és az énekes, mozgásos játékok, népi játékok- hagyományok megismerése/
A célunk, hogy a gyermek a magányos játéktól az együttmozgáson át jusson el a kooperációig, az együttjátszásig.
6.4. A mozgás
A járás megtanulásával kiszélesednek a kisgyermek-mozgás lehetőségei. Tapasztalatai, gyarapodnak és a fejlődéssel folyamatos minőségi változásokon mennek keresztül. Egészséges gyermekek szeretnek mozogni, tevékenykedni, számukra igazán érthető és feldolgozható információ, amit megtapasztalhatnak a mozgás és tevékenység útján. Mozgásfejlesztés számtalan egyéb terület fejlesztését teszi lehetővé. A csecsemő és a kisgyermekkor az alapvető mozgásformák kialakulásának és fejlődésének időszaka. A kisgyermekek nagy mozgásigényűek, számukra örömforrást is jelent a mozgás.
Családi bölcsődei csoportunk igazodik a gyermekek mozgásigényeihez. Rendelkezésre áll a csoportszobában és az udvaron a megfelelő nagyságú balesetmentes mozgástér, mozgásfejlesztő játékokkal.
Csecsemők számára egy elkülönült csoportszobai részen – elkerített szoba -sarok- biztosított a játék lehetősége.
A mozgásfejlesztés alapvető céljai:
- Természetes mozgáskedv fenntartása
- Mozgásszint fejlesztése és mozgástapasztalat bővítése
- Testi képességek, fizikai erőnlét fejlesztése
- Napi frissítő testnevelés időtartama (2-3 év 10-20 perc) középpontban a mozgásos játékok állnak, a testséma fejlesztés és az egyensúlygyakorlatok, a koordinációt fejlesztő gyakorlatok, a tér mozgásos megismerése.
6.5. Mondóka, ének
Kisgyermeknevelői munkánk során fontos hangsúlyt helyezünk a sokrétű zenei élmény átélésére, a környezet hangjainak megfigyelésére, ritmus hangszerek hallgatására, megszólaltatására, a közös éneklésre. Mondókák a beszédtanulást segítik az utánzásra épülő beszéddel, lelassult beszédtempóval a mássalhangzók és magánhangzók pontos ejtésével.
Az alkalmazott játékos mondókák, gyermekdalok, népdalok felkeltik a kisgyermekek érdeklődését, formálják esztétikai érzékenységüket. A személyes kapcsolatban átélt mondókázás, éneklés, népi játékok játszása, mesélés, zenehallgatás pozitív érzelmeket kelt a gyermekekben, és érzelmi biztonságot ad számukra.
6.6. Vers, zene
A kisgyermek érzelmi és értelmi fejlődésére van hatással. Ezen belül a beszéd, gondolkodás, emlékezet és a képzelet fejlődésére van hatással.
A versnek elsősorban a ritmusa, a mesének pedig a tartalma hat az érzelmeken keresztül a személyiségfejlődésre.
Zenei nevelés
Felkelti a gyermek zenei érdeklődését formálja ízlésüket, megszeretteti éneklést, körjátékokat.
Fejlesztési: zenei hallását, érzékenységét, ritmusérzékét, zenei emlékezetét, zenei alkotókedvét, mozgáskultúráját. Zenei anyagunk művészien szép, egyszerű és játékos mozgással kísérjük, így a felnőtt-gyermek bensőséges kapcsolatát is erősítjük. Dalanyagot a néphagyományból válogatjuk, amit kiegészít versekre komponált gyermekdal, műzene.
6.7. Alkotó tevékenység
Családi bölcsődénkben leggyakoribb alkotó tevékenységi forma a nyomható eszközök használata, gyurmázás, firkálás, ragasztás, gyűrés, tépés, újfestés vagy vastag ecsettel történő festés. Kisgyermeknevelőink szeretettel ismerik el a gyermekek munkáját. Az ebből fakadó öröm segíti a gyermekek érdeklődését és pozitív hatást gyakorol a személyiségfejlődésre.
7. A családi bölcsődei nevelés megvalósításának sajátos feltételei
Családi bölcsődénkben a csoport teljes része egy fő kisgyermeknevelőhöz tartozik .A kisgyermeknevelő személye és szakmai felkészültsége meghatározó jelentőségű a kisgyermek fejlődése szempontjából.
7.1.”Saját kisgyermeknevelő” - rendszer
A kisgyermeknevelő a bölcsődei nevelés legfontosabb szakembere, aki személyiségével, nevelői attitűdjével mintát jelent a családok és a gyermekek számára egyaránt.
A „saját kisgyermeknevelő” rendszer a biztonság és a stabilitás megteremtésének szabályán alapul.
Feladatai:
- A gyermeket beszoktatja a bölcsődébe
- A bölcsődébe járás egész időtartama alatt ő a kisgyermek nevelője
- Figyelemmel kíséri a kisgyermek fejlődését, az egyes állomásokat
- Vezeti a kapcsolódó szakmai dokumentációt
- Felelősséggel tartozik a rábízott gyermekért
Ebben a rendszerben könnyebben számon tudjuk tartani a gyermek igényeit, problémáit, szokásait, átsegítve őket a bölcsődei élet során adódó nehézségeken.
7.2. Tárgyi feltételek
Családi bölcsődénk épülete, játszóudvara, egyéb helyiségei megfelelnek a jogszabályokban előírt feltételeknek, így a kisgyermekek számára a biztonságos családi bölcsődei nevelés megvalósítását szolgálják.
7.3. Napirend
Családi bölcsődénkben a helyi tapasztalok alapján már egy jól működő, megfelelően a kisgyermekek igényeihez, szükségleteihez igazodó napirend áll rendelkezésre. Ez megteremti a nyugodt, kiszámítható gondozás feltételeit.
Napirendünk mindenkori kialakítása függ a gyermekcsoport életkori összetételétől, fejlettségétől, szükségleteitől, de befolyásolják azt az évszakok, időjárás, a csoportlétszám és egyéb tényezők is.
Napirend megszervezése:
700 Érkeznek a gyerekek, reggeli
800 – 930 Szobai játszás, foglalkozás
930 – 1000 Mosdóhasználat, tízórai
1000 – 1120 Öltözködés, kerti játék, séta, vetítés, mindennapos testnevelés
1120 – 1130 Mosdóhasználat, terítés
1130 – 1200 Ebéd
1200 – 1230 Meseolvasás
1230 – 1500 Alvás, pihenés
1500 – 1530 Uzsonna
1530 – 1700 Játék, távoznak a gyerekek
Nevelői programtervezet:
A nevelői programunkat az évszakokhoz, időjáráshoz igazítjuk.
Tavasz: megismertetjük az ébredő természetet, fák, virágok, állatok nevét, tulajdonságaikat, élőhelyeiket, színeket, formákat. Az évszakhoz igazodó énekek, versek, mondókák, játékok, ünnepek megismertetése.
Foglalkozás: rajz, festés, ajándékkészítés Húsvét, Anyák Napja.
Nyár: időtöltés a szabadban, ismerkedés a nyári virágokkal, zöldségekkel, gyümölcsökkel. Az évszakhoz igazodó énekek, versek, mondókák, játékok, ünnepek megismertetése.
Foglalkozás: szabadtéri rajzolás, színezés, gyurmázás, készülődés a nyaralásra.
Ősz: Megismertetjük a változó természetet, miért lesz hűvös, miért hullnak le a fáról a levelek. Megtanítjuk a hónapok nevét és a hét napjait.
Az évszakhoz igazodó énekek, versek, mondókák, játékok, népi játékok, ünnepek megismertetése
Foglalkozások: az ősz színesi, levél és termésgyűjtés.
Tél: Az évszak szépségei, a hideg idő és a hóesés magyarázatára tanítjuk a gyermekeket. , valamint a karácsony és a család szerepére.
Az évszakhoz igazodó énekek, versek, mondókák, játékok megismertetése.
Foglakozások: apró ajándékok készítése, karácsonyra, farsangi álarckészítés, rajzolás, festés.
A gyermekek verbális, érzelmi és értelmi fejlesztése érdekében meséket olvasunk.
8. A családok támogatásának módszerei és lehetőségei
Családi bölcsődénk szakemberei a családok támogatása céljából igyekeznek felkutatni a családban hatékonyan működő erőforrásokat annak érdekében, hogy még jobban lehessen a gondozást, nevelést a kisgyermek igényeihez igazítani. Mindezek hozzájárulnak a kisgyermekek szocializációs készségeinek a kibontakoztatásához. A családdal, szülővel történő kapcsolattartás formái lehetnek:
- Családlátogatás
- Beszoktatás (adaptáció)- szülővel történő fokozatos beszoktatás
- Napi kapcsolattartás
- Egyéni beszélgetés
- Szülőcsoportos beszélgetések
- Szülői értekezlet
- Indirekt kapcsolattartási formák (írásbeli jelzés, honlap, hirdetőtábla)
A családi bölcsődei gondozó, kisgyermeknevelő minden nagykorú, büntetlen előéletű személy lehet, aki érvényes egészségügyi nyilatkozattal rendelkezik, és akinek gyermekei nincsenek ideiglenes hatályú elhelyezésben, átmeneti vagy tartós nevelésben.
A családi bölcsőde működéséhez nélkülözhetetlen követelmény az önkormányzatok szociális és gyermekvédelmi osztályával, valamint az ÁNTSZ munkatársaival való folyamatos kapcsolattartás.
A szülőkkel való kapcsolatunk alapja, hogy a szülő szerepe a gyermeknevelésben mindenkor elsődleges, azonban fontos törekedni a kölcsönös bizalmon és tiszteleten alapuló partner kapcsolat kialakítására.
Az ellátás során figyelembe vesszük az otthon kialakított szokásokat, a szülők kívánságait amennyiben nem ütközik a napközi működésével, nem sérti a többi gyermek érdekét. A szülőkkel, napi kapcsolatban vagyunk a kis létszám lehetővé teszi, a napi tájékoztatást, megbeszélést.
Beiratkozáskor, a beszoktatás idején részletes, mindenre kiterjedő információt kérünk a gyermekekről. Félévente közös megbeszélést tartunk a szülőkkel.
A szülők a családi napközi ellátásáért térítési díjat fizetnek, amelyet a működési költségek alapján határozunk meg.
A legrászorultabb családok részére az ellátás ingyenes.
A családi bölcsőde nyitva tartása hétfőtől – péntekig 700 – 1700-ig biztosított. Szülői kérésre lehetőséget nyújtunk heti, napi és néhány órás gyermekfelügyeletre is.
A gyermek létszám, valamint a szakdolgozói létszám változása esetén a nyitva tartás, valamint a munkaidő mértéke a jogszabályi feltételek betartásával módosulhat.
9. A családi bölcsőde kapcsolatrendszere
A családi bölcsődénk és a Martonvásár városban működő Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda, valamint a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Óvodáinak tagintézményeivel kölcsönös együttműködés, valamint tartalmas kapcsolat került kialakításra.
A szakmai kompetencia határok tiszteletbe tartásával kooperatív kapcsolatot sikerült kialakítani a társintézményekkel és szakemberekkel, akikkel a családok kapcsolatba kerülhetnek. A családi bölcsődénk további együttműködési kapcsolatot tart fenn az intézményben működő gyermekjóléti szolgálattal.
10. A családi bölcsődét igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok:
A családi bölcsőde I. csoportjának szolgáltatásait igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmében alapvetően Gyvt. vonatkozó rendelkezései az irányadóak.
Az ellátást igénybe vevőknek joga van: A szolgáltatásokat teljes körűen igénybe venni, egyéni bánásmódban részesülni. Joga van minden fontos kérdésekben a tájékoztatáshoz, adatai védelméhez, a nyilvántartásba, dokumentumokba való betekintéshez. Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem.
A szolgáltatás nyújtója köteles biztosítani, hogy az ellátott adataihoz, a vezetett nyilvántartásokhoz illetéktelen személy ne jusson hozzá. Az ellátást igénybe vevők, az ellátást nyújtó kötelezettségszegése és a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos problémák esetén panasszal élhetnek, melyet a szolgáltatás nyújtójához lehet szóban vagy írásban benyújtani. Az írásban beadott panasz kezelése egyéni, vagy ha egy javaslat, észrevétel több szülőt érint, minden érintett értesítésre kerül. Az igénybevevőnek joga van a Gyermekjogi képviselő neve, elérhetősége közzétételéhez, tájékoztatáshoz a vele kapcsolatos jogorvoslati lehetőségről.
A Családi Bölcsődében dolgozók jogai: az egészséges és biztonságos munkavégzéshez szükséges törvényi előírásoknak megfelelő munkafeltételekhez; véleménye kinyilvánítására, munkája elismerésére; joga van megkapni a munkavégzéssel kapcsolatos megbecsülést. A munkatársaknak joga van, hogy segítséget kapjanak szakmai tudásuk gyarapításához.
A Családi Bölcsődében dolgozók kötelezettségei: elvárás a családi bölcsődében dolgozókkal szemben, a felkészült és lelkiismeretes munkavégzés, a szülőkkel való jó kapcsolatra partneri együttműködésre törekvés, a gyermeki jogok érvényesülésének biztosítása. Elvárás a Szociális Munka Etikai Kódexének és a családi bölcsőde szakmai programjában és házirendjében megfogalmazott szakmai és adatvédelmi szabályok betartása.
11. Családi Bölcsőde dokumentációs rendszere
Nyomtatványok, nyilvántartások:
- 235/1997. (XII. 17.) Kormány Rendelet. – a személyes gondoskodást nyújtó és személyek által kezelt személyes adatok nyilvántartása c. IX. sz. adatlap a gyermekjóléti alapellátásban részesülő gyermekről.
- OSAP 1775/08 adatszolgáltatás
- 133/1997. (VII. 29.) Kormány Rendelet alapján a nyilvántartás térítési díjáról nyomtatvány, az ellátási napokról, valamint jövedelemnyilatkozat vezetése a személyi térítési díj megállapításához.
- Tevékenység Adminisztráció jelentése mindennaposan kötelező jellegű feladat a TEVADMIN informatikai rendszerébe. Ezzel a jelentéssel mutatható be a napi jelenlét a normatív finanszírozás függvényében
Családi Bölcsőde Megállapodás
Amely létrejött egyrészről,
Név: Szent László Völgye Segítő Szolgálat
Cím: 2462 Martonvásár Szent László u.24.
Képviselő: Szabóné Pályi Judit intézményvezető
alatt működő Apró Talpak Családi bölcsőde ……… csoport (a továbbiakban: szolgáltató), másrészt
Név: Név:
Szül. hely, idő: Szül. hely, idő:
Anyja neve: Anyja neve:
Cím: Cím:
Telefonszám: Telefonszám:
mint törvényes képviselők (a továbbiakban: törvényes képviselők) között gyermekük
Név:
Szül. hely, idő:
Anyja neve:
Cím:
Taj szám:
(a továbbiakban: gyermek) napközbeni ellátására az alábbi feltételekkel.
- Jelen megállapodás
□ Határozatlan időre……………..-tól
□ Határozott időre…………………..-tól ………………….-ig jön létre.[1]
&n