A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi
Társulás Tanácsának
24/2015. (IV. 23.) határozata
a Szent László Völgye Segítő Szolgálat
2014. évre vonatkozó gyermekjóléti és gyermekvédelmi
feladatainak ellátásáról szóló szakmai beszámolójáról
A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa a Szent László Völgye Segítő Szolgálat 2014. évre vonatkozó gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról szóló beszámolóját a határozta 1. melléklete szerinti formában elfogadta.
A határozat végrehajtásáért felelős: Elnök
A határozat végrehajtásának határideje: azonnal
A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás 24/2015. (IV. 23.) határozatának 1. melléklete:
Beszámoló a Szent László Völgye Segítő Szolgálat ellátási területén
végzett 2014. évi gyermekvédelmi és szociális szakmai munkáról.
Készült a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsának 2015. április 23. napján megtartandó képviselő testületi ülésére.
A Szent László Völgye Segítő Szolgálat, mint szociális alap illetve gyermekjóléti alapszolgáltatást nyújtó integrált intézmény biztosítja a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás területén élő lakosság - Ercsi Város kivételével- szociális és gyermekvédelmi ellátását. Az intézmény ellátási területe 2014. januárhónaptól Vál településsel bővült, ez mintegy 2519 fő lakosságszám számára jelenti szociális és gyermekjóléti gondoskodási formák biztosítását.
Az intézmény ellátási területének lakosságszáma 18687 fő lett, ebből a 0-17 éves korú gyermekek száma pedig 3478 fő.
Az intézmény alapszolgáltatásai a lakosság érdekében egy olyan szociális és gyermekjóléti védelmet építenek ki, melynek célja az ellátott településeken élő lakosság szociális biztonságának megteremtése, és megőrzése valamint a gyermekek testi, lelki, erkölcsi veszélyeztetettség kialakulásának megelőzése, megszüntetése.
Az alapszolgáltatások megszervezésével a települési önkormányzat (Társulás) segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére a saját otthonukban és lakókörnyezetükben lévő önálló életvitel fenntartásában, valamint egyéni állapotból, mentális állapotból vagy más okból származó problémák megoldásában.
A szociálisan rászorultak részére a személyes gondoskodást az állam, valamint az önkormányzatok biztosítják.
A személyes gondoskodás magában foglalja a szociális és gyermekvédelmi alapszolgáltatásokat, melyek széles választékát nyújtja a helyben működő szociális intézmény. Az ellátás integrált formában való megszervezése pedig hatékonyabb adekvátabb, választ nyújt a lakosság szociális és gyermekvédelmi problémáira.
A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás ellátási területének vonatkozásában az alapszolgáltatási központ feladatköréhez az alábbi alapszolgáltatások kapcsolódnak:
- Gyermekjóléti szolgáltatás
- Családi napközi ellátás
- Családsegítő szolgáltatás
- Támogató szolgáltatás
- Házi segítségnyújtás
- Idősek nappali ellátása
- Tanyagondnoki szolgálat
Gyermekvédelmi feladatellátás
Az 1997. évi XXXI. Törvény a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról 96.§ (6) bekezdése előírja a gyermekjóléti szolgálatok számára, hogy évente egy alkalommal az ellátási területéhez tartozó településeken a gyermekvédelemben érintett szakemberek összehívásával gyermekvédelmi tanácskozást tartson.
A gyermekvédelmi tanácskozás az idei évben 2015. március 31-én került megtartásra, az intézményünk székhelyén, Martonvásáron, Szent László út 24. sz. alatt.
A gyermekvédelemben dolgozó minden szakember hivatásának fontossága a gyermekekre kiterjedő gondoskodás, szociális, pedagógiai, pszichológiai, egészségügyi, jogi vonatkozásban egyaránt különös figyelemmel a hátrányos helyzetű gyermekekre.
A gyermekjóléti alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, jólétéhez a családba történő nevelésének elősegítéséhez, a veszélyeztetettség megelőzéséhez és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetéséhez, valamint a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzéséhez.
A gyermekvédelmi tanácskozáson összegyűlt szakemberek célja, hogy az eltelt egy év tükrében ismételten megfogalmazódjanak azok a következtetések, levont tapasztalatok, amelyek elősegítik – a jogszabályi változások folyamatos figyelemmel, való kísérésével- a gyermekek védelmi és biztonsági rendszerének megtartását, megerősítését.
Ahhoz, hogy ez a szociális háló naprakészen tudja biztosítani a településen élők védelmét, a benne dolgozó szakemberek mindegyikének folyamatosan tájékozottnak kell lennie az évről évre változó társadalmi és gazdasági helyzet hozta nehézségekről, a családokban előforduló problémákról, a változásban lévő érték és norma rendszerről, a jogszabályi változásokról és az ezekkel kapcsolatos új szakmai stratégiák kialakításáról.
Az intézmény szolgáltatásai minden állampolgár számára feltétel és megkülönböztetés nélkül rendelkezésre kell, hogy álljanak és a szolgálatot teljesítő szakemberek legjobb tudásukkal, kell, hogy segítsék a bajba jutott embert.
Gyermekjóléti szolgáltatás:
A gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekébe:
- a gyermeki jogokról és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról való tájékoztatás, a támogatásokhoz való hozzájutás segítése,
- A családtervezési, a pszichológiai, a nevelési, az egészségügyi, a mentálhigiénés és a káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadás vagy az ezekhez való hozzájutás megszervezése,
- A szociális válsághelyzetben lévő várandós anya támogatása, segítése, tanácsokkal való ellátása,
- A szabadidős programok szervezése, hivatalos ügyek intézésének segítése.
A gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében.
- a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer működtetése, a nem állami szervek valamint magánszemélyek részvételének elősegítése a megelőző rendszerben.
- a veszélyeztetettséget előidéző okok feltárása és ezek megoldására javaslat készítése,
- a jelzőrendszer tagjaival, az intézményekkel való együttműködés megszervezése, tevékenységük összehangolása.
A kialakult veszélyeztetettség megszüntetése érdekében:
- családgondozás a családban jelentkező működési zavarok ellensúlyozására,
- a családi konfliktusok megoldásának elősegítése, különösen a válás, a gyermekelhelyezés és a kapcsolattartás esetében,
- az egészségügyi és a szociális ellátás, valamint a hatósági beavatkozás kezdeményezése,
- javaslat készítése a gyermek családjából történő kiemelésre, a leendő gondozási helyére vagy annak megváltoztatására.
A családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében:
- a családgondozás biztosítása – az otthont nyújtó ellátást, illetve a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást végző intézménnyel együttműködve - a család gyermeknevelési körülményeinek megteremtéséhez, javításához, a szülő és a gyermek közötti kapcsolat helyreállításához,
- az utógondozás biztosítása – az otthont nyújtó ellátást, illetve a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást végző intézménnyel együttműködve - a gyermek családjába történő visszailleszkedéshez.
A Szent László Völgye Segítő Szolgálat által ellátott települések gyermekvédelmi helyzetére vonatkozó statisztikai adatok 2014. évről:
Az ellátott települések lakosságszáma: 18687 fő ebből 0-17 éves korú lakosságszám 3478 fő.
Alapellátásban történő gondozás |
Védelembevétel |
Utógondozói ellátás |
Átmeneti nevelt |
Összesen: |
Kizárólag tanácsadásra megjelent |
131 |
25 |
1 |
10 |
167 |
170 |
A gyermekjóléti szolgáltatási tevékenység, a kezelt probléma szerint
Megnevezés |
Kezelt probléma száma (halmozott adat) |
Ellátott gyermekek száma |
Anyagi (megélhetési, lakhatással összevonva) probléma |
230 |
65 |
Gyermeknevelési |
161 |
51 |
Gyermekintézménybe való beilleszkedési probléma |
15 |
8 |
Családi konfliktus |
87 |
37 |
Szülők vagy család életvitele |
99 |
32 |
Családon belüli bántalmazás |
14 |
4 |
Szülői elhanyagolás |
74 |
44 |
Magatartás, teljesítményzavar |
70 |
25 |
Fogyatékosság, retardáció |
13 |
3 |
Szenvedélybetegségek |
7 |
1 |
Összesen: |
770 |
270 |
A gyermekjóléti szolgálat szakmai tevékenységének adatai (halmozott adat)
Megnevezés |
Szakmai tevékenységszám |
Információnyújtás |
361 |
Segítő beszélgetés |
127 |
Tanácsadás |
84 |
Hivatalos ügyben történő közreműködés |
217 |
Családlátogatás |
998 |
Védelembe vételi tárgyaláson való részvétel |
13 |
Felülvizsgálati tárgyaláson való részvétel |
15 |
Pszichológiai tanácsadás |
64 azaz 250 (óra) |
Konfliktuskezelés |
30 |
Szakmaközi megbeszélés |
36 |
Adományozás |
76 |
Örökbefogadással kapcsolatos intézkedés |
- |
Szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gondozása |
1 |
Esetkonferencia |
1 |
Összesen: |
1959 |
A 2015. március 31. napján megtartott gyermekvédelmi tanácskozáson részt vettek a térségi gyermekvédelmi szakemberek, iskola, óvoda pedagógusok, védőnők, pártfogó felügyelő, és a rendőrség szakemberei. Az éves beszámolójukat eljuttatták intézményünknek.
Ezek a beszámolók magukban foglalják a 2014. évi gyermekvédelmi tevékenységüket, a hátrányos helyzetű és a veszélyeztetett gyermekek folyamatos figyelemmel kísérését, valamint, a fiatalkorúakkal kapcsolatos bűnelkövetést, és bűnmegelőzést, valamint az iskoláztatási támogatás felfüggesztésével kapcsolatos eseti gondnoki teendőket.
A gyermekvédelmi tanácskozáson előadás formájában megszólaltak azok a szakemberek, akik érintettek a gyermekvédelemben és a kiskorú gyermekek veszélyeztetettségét észlelő és jelzőrendszer tagjai.
- Dr. Sági János rendőrkapitány (Gárdony Város Rendőrkapitányság)
- Szabó Zoltás Őrsparancsnok, Ercsi Rendőrőrs
- Kratancsik Ákos Martonvásár Rendőrőrs őrsparancsnok
- Gózonyiné Szekeres Ildikó KLIK igazgató
- Kovacsevicsné Dr. Bögi Viktória (Martonvásár Önkormányzat, Humánszervezési osztályvezető)
- Lukácsné Kovács Andrea Baracska, Háziorvosi szolgálat
- Szabóné Pályi Judit igazgató (Szent László Völgye Segítő Szolgálat, Martonvásár)
A Szent László Völgye Segítő Szolgálat gyermekjóléti szakmai egységének egyik fontos feladata a kiskorú gyermekek veszélyeztetettségét észlelő és jelzőrendszer koordinációja ez által a településen élő kiskorú és fiatalkorú gyermekekkel kapcsolatba kerülő szakemberrel (védőnő, háziorvos, pedagógus, szociális munkás, pártfogó felügyelő, rendőrség) történő együttműködés.
A szakemberek részéről nagyon fontos szakmai felkészültséget igényel, hogy a gyermekek körében előforduló problémát már a kialakulás előtt, vagy a már kialakult probléma kezdetén észleljék és felismerjék. Ezt követően pedig jelzési kötelezettségüknek azonnal eleget téve jelezzék a gyermekjóléti szolgálat felé. A gyermekjóléti szolgálat, ha szükséges azonnal, vagy a
jogszabály szerint 3 napon belül kivizsgálja a jelzést, felveszi a családdal a kapcsolatot, bevonja a kompetens segítőket és ez által bekerül a személyes gondoskodás rendszerébe a család.
Ezt követően pedig a probléma feltárás, meghatározás során elkészül egy egyedi, problémamegoldó modell kidolgozás, ahol megjelölésre kerülnek a feladatok, magatartásszabályok a családtagok, a gyermek és segítő szakemberek számára egyaránt, határidőkkel és felelősök megnevezésével ellátva.
A probléma megoldás egyes szakaszaiban az értékelés folyamatosan megtörténik és a visszacsatolás is mind az ellátott, mind pedig a szakember számára.
A beszámoló adataiból kitűnik, hogy a területi munkavégzés családlátogatásra, gondozásra eső aránya kiemelkedő (998 alkalom). A szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával végzett speciális személyes szolgáltatás egyik módszere a család otthonában végzett szociális munka.
A családgondozás meghatározott ideig tartó folyamatos segítő kapcsolat kialakítását és fenntartását jelenti annak érdekében, hogy család képessé váljon problémái megoldására. A cél, illetve a probléma megoldásának módjai az együttműködés folyamán alakulnak.
A családi működési zavarok megszüntetését megcélzó munkamódszer a családgondozás, valamint annak folyamata.
A családgondozási folyamat egy feltáró-diagnosztizáló, és egy megoldást kereső munkaszakaszból áll.
Olyan segítő kapcsolatot kell kialakítani, amely lehetővé teszi a család számára a zavarok oki tényezőinek felismerését, s a helyzet megoldásához szükséges készségek és képességek mozgósítását.
A gondozási folyamatokban hangsúlyossá kell válnia a családi rendszerrel és alrendszerekkel, vagyis a család egészével történő foglalkozásnak (rendszer szemléletű családgondozás).
A családgondozás terepmunka, amely önmagában nem képzelhető el, ezért kiegészítésként szükség van intézményi tevékenységre (tanácsadás, terápia, segítő beszélgetés, családi konzultáció stb.) vagyis a szolgálatnak rendelkeznie kell a változatos humánszolgáltatások biztosításának lehetőségével. Általában az ilyen szolgáltatásokat érzi valódi segítségnek a kliens.
A családgondozás célja a gyermek segítése, támogatása abban, hogy testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének veszélyeztető körülményei mérséklődjenek, megszűnjenek.
Tapasztalataink alapján az eltelt évek alatt és napjainkban kiemelkedő tendenciájú a családokban előforduló működészavarok és a kiskorú gyermekek veszélyeztetettségének különböző változatai.
Mindezek a makro és mikrokörnyezeti változások okozta problémák számos család életében nehezen kezelhetőek. Ennek oka származhat a család értékrendszerének változásaiból, szülők életviteléből a problémamegoldó képességek, lehetőségek hiányából.
Ez a tendencia többnyire a családi nevelés válságára mutat rá, sokszor ok-okozati összefüggést teremtve a fiatalkorú bűnelkövetéssel és különböző devianciák kialakulásával.
A gyermekek viselkedésének változásaiban szintén jelentős szerepet játszik, a családok túlterheltsége, a szegénység okozta megélhetési körülmények.
Az anyagi helyzet romlásával csökken a kiegyensúlyozott családi élet esélye, nő a feszültség, mindennapossá válnak a konfliktusok, megnő a válások száma. Növekszik az iskolai tanulási és magatartás zavarok, a szülői elhanyagolások és negatív családi szocializáció előfordulásának száma.
A családi diszfunkciók jelei napjainkban:
- Kevesebb a hagyományos ideálisnak tekintett család modellben élők száma
- Csökken a házasságkötések száma, magas arányú a válás
- Az újraházasodók többsége már napjainkra elvált családi állapotú
- A csökkenő termékenység mellett egyre több gyermek születik házasságon kívül
- Nő a házasság nélküli együttélések száma
- A fiatalok nagy része tovább marad gyerek státuszban a szülői házban
- A nők jelentős része kerül évei utolsó éveiben özvegyi státuszba
- Válásokból eredő kiskorú gyermek és szülő kapcsolat tartására irányuló problémák, szülők
közötti konfliktusok( szakember jelenléte, konfliktuskezelés)
- Tankötelezettség teljesítésének hiánya,
- 50 kötelező tanórai foglalkozásról igazolatlanul mulasztás esetében a tankötelesek után járó családi pótlék - az iskoláztatási támogatás folyósítása felfüggeszthető, megszüntethető.
Az intézmény ellátási területén a gyermekjóléti szolgálatunk gondozásában álló gyermekek és családjaik körében leginkább az alábbi veszélyeztető okok, problémák állnak fenn.
Intézményünk által gyermekjóléti ellátásunkban kezelt probléma típusok:
- Anyagi
- Gyermeknevelési
- Magatartási okból (fiatalkori devianciák)
- Szülői elhanyagolás miatt veszélyeztetett gyermek
- Családi konfliktus
- Szülők vagy család életvitele
- Környezeti okból veszélyeztetett kiskorú (tankötelezettség elmulasztása)
- Lakáskörülmények miatt veszélyeztetett gyermekek
Intézményünkben pszichológiai szolgáltatás is biztosított. Hetente 1, szükség esetén 2 alkalommal tartja rendelését Bánfai Beáta klinikai gyermek pszichológus a Segítő Szolgálat épületében, Martonvásáron. A lakosság köréből nagy az igény erre a szolgáltatásra.
2014. évben intézményünk pszichológusi szolgáltatását Martonvásár településről 67 fő kiskorú gyermek és családja vette igénybe.
A pszichológus munkájára nagyon nagy szükség van a családokban megtalálható és megszaporodó összetett problémák kezelése miatt.
Az intézmény pszichológusához hozott problémák:
- Gyermeknevelési
- Viselkedészavar, testi tünetek, szorongás
- Válással és láthatással összefüggő problémák
- Egyéb családi problémák (kapcsolati krízis, szülő vagy testvér betegsége, munkanélküliség, súlyos anyagi problémák)
- Gyász
- Iskolai, óvodai problémák (beilleszkedés, konfliktusok)
Az intézményünkben előforduló esetek nagy részénél a gyermekek veszélyeztetettségét észlelő jelzőrendszer irányítja a családot intézményünkhöz. Nagy számban fordul elő az is, hogy önkéntesen keresik meg szolgálatunkat az ügyfelek. Az önként jelentkező ügyfeleknél megjelenő probléma az anyagi helyzet, gyermeknevelési problémák, szülők vagy család életviteli problémái, konfliktusok jelentik.
Martonvásáron működő észlelő és jelzőrendszer működése az alábbiak szerint alakult a 2014. évben:
- Egészségügyi szolgáltató 37 esetben
- Közoktatási intézmény 76 esetben
- Önkormányzat jegyző 27 esetben
- Rendőrség 14 esetben
- Állampolgár 3 esetben
- Társadalmi szervezet, egyház részéről 1 esetben
- Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltató 7 esetben
- Napközbeni kisgyermekellátást nyújtók 12 esetben
A jelzések intézményünk felé egy arra rendszeresített jelzőlapon érkeznek. Jelzés beérkezésétől
számított 3 napon belül, intézményünk felveszi a kapcsolatot a családdal. Krízishelyzetben, pedig természetesen azonnal.
Prevenciós feladatok: gyermeknap, kézműves foglalkozások, nyári táborok. A 2014. évben 1 hetes időtartamban nyári napközis tábort szerveztünk az ellátási területünkön élő, hátrányos helyzetű gyermekek részére. A táborban 22 fő kisgyermek vett részt.
Családi napközi ellátás.
A gyermek 1-2 éves kora után a szülő szeretne ismét munkába állni, de ezt csak abban az esetben teheti meg, amennyiben sikerül megoldani gyermeke napközbeni elhelyezését.
A munkalehetőséget kínáló nagyobb város még meglévő bölcsödéi túlzsúfoltak, sok jelentkezési kérelmet kénytelenek elutasítani. A kisebb városok és falvak nem képesek fenntartani bölcsődéket, mert ez anyagilag igen megterhelő az önkormányzatok számára. Ezen probléma oldására nyújt lehetőséget napközi intézménye ahol kiscsoportokban legfeljebb 7 fő gyermek helyezhető el.
A bölcsődék hiánya megnehezíti a kisgyermekes anyukák visszatérését a munka világába, pedig a hatályos jogszabályok értelmében gyes mellett az édesanyák vállalhatnak teljes munkaidőben munkát. A jelenlegi társadalmunkban szükség van a kétkeresős családmodell megvalósulására.
2014. évben az alábbi településekről vették igénybe ezt az ellátást:
Tordas (4 fő), Martonvásár (3 fő). A gyerekek jellemzően 2 évesek. A napi rendszeres ellátáson túl az
eseti ellátásra is van igény, amikor esetenként 1-2 órára veszik igénybe a szülők az ellátást. Ez az
ellátási forma elsősorban azoknál a családoknál vonzó, ahol az édesanya gyeden van, így a jogszabály
alapján nem veheti igénybe a családi napközi szolgáltatást.
A szakmai munka magas szintű ellátásáról képzett szakemberek gondoskodnak.
Szociális feladatellátás
Az 1993. évi III.. Törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 86. § kimondja, hogy az Önkormányzat köteles biztosítani:
- házi segítségnyújtást
- étkeztetést
- családsegítést (2.000 főnél több állandó lakosú)
- nappali ellátást (3.000 főnél több állandó lakosú)
Ugyanezen törvény 131/. a.§.értelmében a támogató szolgáltatások, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és közösségi ellátások működtetését az állam – a külön jogszabályban meghatározott eljárási rend szerint kiválasztott- fenntartókkal kötött finanszírozási szerződések útján támogatja. A finanszírozási szerződést, - ha jogszabály másként nem rendelkezik, - három évre kell megkötni.
Szociális alapszolgáltatások, melyeket a Szent László Völgye Segítő Szolgálat ellát:
- házi segítségnyújtás
- családsegítés
- nappali ellátás
- közösségi pszichiátriai ellátás
- támogató szolgáltatás
- tanyagondnoki ellátás
Családsegítő szolgáltatás
A szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.
Családsegítés keretében biztosítani kell:
- a szociális életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást
- pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz való hozzájutás megszervezését
- családgondozást
- konfliktus megoldást
- közösségfejlesztést
- csoport terápiás programok szervezését
- tartós munkanélküliekkel való foglalkozást
- családokon belül kapcsolatok erősítését szolgáló programokat
Családsegítés szolgáltatás működési adatai az intézmény által ellátott településeken 2014.évben.
A családsegítő szolgáltatást igénybevevők (halmozott adat)
Nem, életkor |
6 éves és fiatalabb |
7-13 |
14-17 |
18-34 |
35-49 |
50-61 |
62 év és idősebb |
Összesen: |
férfi |
- |
- |
- |
26 |
38 |
66 |
31 |
161 |
nő |
- |
- |
1 |
39 |
72 |
67 |
44 |
223 |
összesen |
- |
- |
1 |
65 |
110 |
133 |
75 |
384 |
Az igénybevevők száma gazdasági aktivitás szerint (nem halmozott adat)
S. sz. |
Gazdasági aktivitás |
fő |
1. |
Aktív kereső |
14 |
2. |
Álláskereső |
68 |
3. |
Inaktív |
56 |
4. |
Ebből nyugdíjas |
29 |
5. |
Eltartott |
1 |