38/2022. (12. 8.) határozata a Társulás 2023. évi belső ellenőrzési tervéről

Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás

Társulási Tanácsának

38/2022. (XII. 8.) határozata

a Társulás 2023. évi belső ellenőrzési tervéről

 

 

A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa a Társulás 2023. évre vonatkozó belső ellenőrzési tervét a határozat 1-2. mellékletében foglaltak szerint jóváhagyja.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: Elnök, belső ellenőr

A határozat végrehajtásának határideje: 2023. december 31.


 

38/2022. (XII. 8.) határozat 1. melléklete:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás

 

2023. évi belső ellenőrzési terve

 

Iktatószám:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jóváhagyta:                                                             

 

 

                                   Dr. Szabó – Schmidt Katalin Erika                                                                   

                                   Jegyző           

(Társulás munkaszervezeti feladatait ellátó költségvetési szerv vezetője)                                             

 

Martonvásár, 2022. november „       „.

 

 

Összeállította:                                                                    

 

 

                                   Dr. Batka Brigitta                                                           

                                   Belső ellenőrzési vezető                                                          

 

Martonvásár, 2022. november „       „.

 

KÜLDETÉS

A belső ellenőrzés küldetése, hogy értékteremtő ellenőrzéseivel előmozdítsa a közpénzügyek átláthatóságát, rendezettségét, és járuljon hozzá a Társulás és az Önkormányzatok, valamint a kapcsolódó költségvetési szervek gazdaságos, jogszabályoknak megfelelő működéséhez.

 

BELSŐ ELLENŐRZÉSI CÉLOK, FELADATOK EGYSÉGESEN, VALAMENNYI ÖNKORMÁNYZATRA NÉZVE

 

  • Az ellenőrzések témaválasztásuk, megközelítésük és elért eredményeik által hozzáadott értéket teremtenek, a közpénzek felhasználásában kimutatható megtakarításokat, a gazdálkodás javítását eredményezik.
  • Az ellenőrzési tapasztalatokra, és az azokat kiegészítő kutatásokra alapozott tanácsadással, az ellenőrzési eredmények összefoglaló értékelésével is segíti a „jó gyakorlatot”, illetve annak kialakítását.
  • A törvényekben meghatározott ellenőrzési kötelezettségek és felhatalmazások tárgyának, tartalmának, gyakoriságának és elvárt eredményeinek értelmezésével, meghatározásával kiegyensúlyozott és teljesíthető feladatellátást valósít meg.
  • Az ellenőrzések minőségének és hatékonyságának javítását a kockázatelemzés és - értékelés eredményeire fokozottan támaszkodó ellenőrzési témaválasztással támogatja.
  • Erősíti az egymásra épülő, kapcsolódó ellenőrzéseket, és az ellenőrzések megtervezésénél kiemelt figyelmet fordít a párhuzamosságok elkerülésére, a folyamatos információáramlásra.
  • A belső ellenőrzés el kívánja érni, hogy a belső ellenőri munka eredménye jobban hasznosuljon, nagyobb hatást érjen el.

 

AZ ÉVES ELLENŐRZÉSI TERV ÖSSZEÁLLÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI

 

A 2023. évi munkaterv elkészítése során az ellenőrzési témák kiválasztása a prioritások mentén, a társult Önkormányzatok és költségvetési szerveik hatékonyságának, eredményességének javítása a kockázati tényezők csökkentése mellett, a belső kontroll rendszer működésének értékelésével kerültek kiválasztásra.

 

A Bkr. 56. § 2) bekezdésének megfelelően az éves ellenőrzési terv összeállítása a belső ellenőrzési feladatok és a rendelkezésre álló kapacitások érdekében az érintett önkormányzatok jegyzői írásos véleményének figyelembe vételével, a vezetés javaslatainak, igényeinek megismerése után, egyeztetetten történt.

 

A MUNKATERVBEN MEGHATÁROZOTT FELADATOK KIVÁLASZTÁSÁNAK MEGALAPOZÁSA

 

Az Önkormányzatok környezeti kockázati megítélését a rendelkezésre álló információk alapján, kockázatelemzés útján hajtotta végre a belső ellenőrzés. A 2023. évi munkaterv összeállításához súlyponti elem az ellenőrzések eredményeként átfogó és megbízható kép kialakítása az Önkormányzatok működéséről, az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásról.

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény értelmében hangsúlyos feladat az államháztartási belső kontroll rendszer – a kontroll környezet, a kontroll tevékenység, a kockázat kezelés, az információs és kommunikációs, valamint a monitoring rendszer működésének értékelése.

 

Az előzetes környezeti elemzés alapján a belső ellenőrzési fókusz 2023. évre egységesen, valamennyi Önkormányzatra nézve

- az államháztartási pénzeszközökkel, vagyonnal szabályszerűen, szabályozottan, gazdaságosan, hatékonyan és eredményesen folytatott gazdálkodás,

- a vagyon védelme,

- a belső kontroll rendszerek kiépítése, működtetése,

- az intézkedések nyomon követése,

- az önkormányzatok működésének szabályozottsága, a rendelkezések betartása, az esetleges szabályozatlan területek feltárása,

- a működésben rejlő tartalékok feltárása, a feladat ellátás hatékonyságának és az eredményességének további lehetőségei,

- az Önkormányzatok működésére hatást gyakorló változások, fejlesztések.

 

RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ERŐFORRÁSOK

 

A TKT a belső ellenőrzési feladatok ellátását külső szolgáltató útján biztosítja. A Bkr. 31. § (4) bekezdésében meghatározott, a rendelkezésre álló és a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározását az alábbi táblázat tartalmazza.

Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szükséges kapacitás megállapítása

Srsz.

Megnevezés

Átlagos munkanapok száma / fő

Létszám (fő)

Ellenőri napok száma összesen (Átlagos munkanapok száma × Létszám)

1.

Bruttó munkaidő

126

 1

126

2.

Kieső munkaidő

 

 

(3)+(4)+(5)

3.

Fizetett ünnepek

 -

 -

4.

Fizetett szabadság (átlagos)

 -

 -

 -

5.

Átlagos betegszabadság

 -

 -

 -

6.

Nettó munkaidő (rendelkezésre álló kapacitás):

 

(1)-(2)

7.

Tervezett ellenőrzések végrehajtása

 

126

8.

Soron kívüli ellenőrzés

-

9.

Tanácsadói tevékenység

-

10.

Képzés

-

11.

Egyéb tevékenység kapacitásigénye

-

12.

Összes tevékenység kapacitásigénye:

(7)+(8)+(9)+(10)+(11)

13.

Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szükséges:

126

14.

Tartalékidő

5

15.

Külső szakértők (speciális szakértelem) igénybevétele

-

16.

Ideiglenes kapacitás kiegészítés (külső szolgáltató által)

-

 

 

 

MUNKATERVI VIZSGÁLATOK

 

A 2023. évi munkatervi vizsgálatokat a jelentés 1. számú melléklete tartalmazza.

 

A munkatervi vizsgálatokat megalapozó kockázatelemzések valamennyi Önkormányzat részére külön készültek el, azokat a belső ellenőrzési vezető megküldte a Jegyzők részére.

 

A Bkr. 21. §-ában meghatározott ellenőrzési típusok szerinti kimutatás:

 

Szabályszerűségi

ellenőrzés

Rendszerellenőrzés

Pénzügyi ellenőrzés

Teljesítmény ellenőrzés

Informatikai ellenőrzés

Utóellenőrzés

 

 

Ellenőrzések összesen

Tanácsadói tevékenység:

5 db,

56 nap,

392 óra

1 db, 10 nap, 60 óra

4 db,

45 nap,

270 óra

-

-

-

10 db,

111 nap,

722 óra

1 db,

15 nap,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


38/2022. (XII. 8.) határozat 2. melléklete:

 

SZENT LÁSZLÓ VÖLGYE TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS

2023. ÉVI ELLENŐRZÉSI TERVE

 

 

Az éves ellenőrzési terv a jogszabályi előírásoknak megfelelően az alábbiakat tartalmazza:

 

  1. Az ellenőrzési terv elkészítése során felhasznált kimutatások, elemzések, egyéb dokumentumok felsorolása.
  2. Az ellenőrzési tervet megalapozó elemzések és a kockázatelemzés eredményének összefoglaló bemutatása.
  3. A bizonyosságot adó tevékenységhez rendelkezésre álló és a szükséges ellenőri kapacitás tervezése.
  4. A tervezett feladatok felsorolása:

 

Sorszám

Az ellenőrzés tárgya

Az ellenőrzés célja, módszerei, ellenőrizendő időszak

Azonosított kockázati tényezők (a kockázatelemzési dokumentum vonatkozó pontjai)

Az ellenőrzés típusa

Az ellenőrzött szerv, szervezeti egység

Az ellenőrzés tervezett ütemezése

Az ellenőrzésre fordítandó kapacitás (ellenőri nap)

Bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység:

Baracska Község Önkormányzat vonatkozásában:

1.

 

Az Önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítása és szabályozottsága, valamint egyes kontrolltevékenységek működésének ellenőrzése- az integritás kiépítettségének értékelése.

 

 

Célja: annak értékelése volt, hogy az Önkormányzat a jogszabályi előírásoknak megfelelően alakította-e ki a belső kontrollrendszert; a gazdálkodás folyamatában kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás és az érvényesítés kontrolltevékenységeit megfelelően működtette-e.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

1. számú Téma, 96 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

Baracska Község

Önkormányzat,

Baracskai Polgármesteri  Hivatal

Ellenőrzés ütemezése:

2023. november hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Gyúró Község Önkormányzat vonatkozásában:

2.

Az Önkormányzat könyvvezetési és adatszolgáltatási feladatok teljesítésének ellenőrzése

 

 

Célja: annak megállapítása, hogy az Önkormányzat és intézmények vonatkozásában a könyvvezetési kötelezettséget az Áhsz. előírásainak megfelelően teljesíti, továbbá az adatszolgáltatási kötelezettséget az Ávr.-ben és a MÁK adatszolgáltatási naptára szerint teljesíti-e.

 

 

Módszerei: adatbekérés, dokumentumelemzés, interjúkészítés.

 

Időszak: 2021-2022. év

 

9. számú Téma, 133 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: pénzügyi.

 

Gyúró Község

Önkormányzat,

Váli Közös Önkormányzati  Hivatal és valamennyi kapcsolódó önállóan működő költségvetési szerv.

Ellenőrzés ütemezése:

2023. március- május hónap.

 

 

15 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Kajászó Község Önkormányzat vonatkozásában:

3.

Az étkezési térítési díjak beszedési-, nyilvántartási-, elszámolási rendjének ellenőrzése.

 

 

Célja: annak megállapítása, hogy a vizsgált költségvetési szerveknél az étkezési térítési díjak beszedési, nyilvántartási és elszámolási rendje megfelelően szabályozott-e, a helyi szabályozással és a jogszabályi előírásokkal összhangban van-e a gyakorlat.

 

Módszerei: étkezési nyilvántartások, igazolások, testületi döntések részletes vizsgálata.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

12. számú Téma, 106 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: pénzügyi.

 

Kajászó Község Önkormányzat, továbbá valamennyi, az étkezési feladatokban részt vevő intézmény.

Ellenőrzés ütemezése:

2023. szeptember hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Martonvásár Város Önkormányzat vonatkozásában:

4.

Önkormányzati ingatlanhasznosítás ellenőrzése

 

Célja: a nemzeti vagyonnal gazdálkodó Önkormányzat ingatlangazdálkodási, hasznosítási tevékenységének értékelése. Az ellenőrzés célja továbbá annak értékelése, hogy a
nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodás kritériumainak teljesítése, a fenntartható és eredményes vagyongazdálkodás megvalósult-e.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

18. számú Téma, 105 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

Martonvásár Város Önkormányzat,

Martonvásári Polgármesteri Hivatal

Ellenőrzés ütemezése:

2023. szeptember- október hónap.

 

 

8 ellenőri nap

(1 ellenőr)

5.

 

A pénzforgalomban megjelenő kiadások teljesítésének és elszámolásának ellenőrzése.

 

 

Célja: az önkormányzatnál, az önkormány-
zati hivatalnál a pénzforgalomban megjelenő kiadások
teljesítésének és elszámolásának értékelése annak érdek-
ében, hogy az önkormányzat, önkormányzati hivatal
gazdálkodásában rejlő kockázatok beazonosításával támogassa a közpénzekkel való felelős gazdálkodást.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2023. év

 

19. számú Téma, 93 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: pénzügyi.

 

Martonvásár Város

Önkormányzat,

Martonvásári Polgármesteri  Hivatal.

Ellenőrzés ütemezése:

2023. június - augusztus hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

6.

 

A temető üzemeltetési feladatok ellátásának ellenőrzése.

 

 

Célja: a temető üzemeltetési feladatok rendszerszintű ellenőrzése. Annak értékelése, hogy a feladatellátás megfelel-e a jogszabályi és az önkormányzati saját előírásoknak.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2023. év

 

20. számú Téma, 105 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: rendszer.

 

Martonvásár Város

Önkormányzat,

Martonvásári Polgármesteri  Hivatal.

Ellenőrzés ütemezése:

2023. június - augusztus hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

7.

Az Áht. és az Ávr.-nek megfelelő költségvetés tervezéssel kapcsolatos tanácadás

 

-

-

-

Martonvásár Város

Önkormányzat,

Martonvásári Polgármesteri  Hivatal.

Ellenőrzés ütemezése:

2023. január – február hónap.

 

 

15 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Ráckeresztúr Község Önkormányzat vonatkozásában:

8.

Az étkezési térítési díjak beszedési-, nyilvántartási-, elszámolási rendjének ellenőrzése.

 

 

Célja: annak megállapítása, hogy a vizsgált költségvetési szerveknél az étkezési térítési díjak beszedési, nyilvántartási és elszámolási rendje megfelelően szabályozott-e, a helyi szabályozással és a jogszabályi előírásokkal összhangban van-e a gyakorlat.

 

Módszerei: étkezési nyilvántartások, igazolások, testületi döntések részletes vizsgálata.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

12. számú Téma, 106 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: pénzügyi.

 

Ráckeresztúr Község Önkormányzat, továbbá valamennyi, az étkezési feladatokban részt vevő intézmény.

Ellenőrzés ütemezése:

2023. szeptember hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Tordas Község Önkormányzat vonatkozásában:

9.

 

Önkormányzati vagyongazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése

 

Célja: annak értékelése, hogy a vagyongazdálkodási tevékenység, annak szervezeti keretei szabályozottak-e, az önkormányzati vagyongazdálkodás törvényességét, szabályszerűségét biztosították-e a tervezés és a végrehajtás során, a vagyon értékének és összetételének változása jogszerű döntésekkel alátámasztott-e, valamint hasznosultak-e (amennyiben történtek) az önkormányzat vagyongazdálkodása szabályszerűségére vonatkozó külső (és belső) ellenőrzések megállapításai.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

2. számú Téma, 101 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

Tordas Község Önkormányzat,

Tordasi Polgármesteri Hivatal

Ellenőrzés ütemezése:

2023. június

 

 

15 ellenőri nap

(1 ellenőr)

10.

Önkormányzati ingatlanhasznosítás ellenőrzése

 

Célja: a nemzeti vagyonnal gazdálkodó Önkormányzat ingatlangazdálkodási, hasznosítási tevékenységének értékelése. Az ellenőrzés célja továbbá annak értékelése, hogy a
nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodás kritériumainak teljesítése, a fenntartható és eredményes vagyongazdálkodás megvalósult-e.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

11. számú Téma, 105 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

Tordas Község Önkormányzat,

Tordasi Polgármesteri Hivatal

Ellenőrzés ütemezése:

2023. szeptember- október hónap.

 

 

8 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Vál Község Önkormányzat vonatkozásában:

11.

Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal személyügyi ellenőrzése.

 

Célja: annak megállapítása, hogy az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal személyügyi ellenőrzése megfelel-e a jogszabályi előírásoknak. A beléptetés, kilépés, személyi anyagok összeállítása, pályáztatás során betartják-e a közszolgálati szabályzat előírásait.

 

Módszerei: személyi anyagok, munkaügyi iratok tételes áttekintése.

 

Időszak: 2022-2023. év

 

 

 

 

10. számú Téma, 97 kockázati pont.

 

 

 

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

 

 

Vál Község Önkormányzat, valamint a Váli Közös Önkormányzati Hivatal.

 

Ellenőrzés ütemezése:

2023. március hónap.

 

 

 

15 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Tartalékidő

 

5 nap

Összesen:

131 nap

 

 

  1. A tanácsadói tevékenységhez, a soron kívüli ellenőrzésekhez, a képzésekhez és az egyéb tevékenységekhez szükséges kapacitás tervadatokat a mellékletek tartalmazzák.

                                                                                             

Kelt, ………………20…. …………………hó ….. nap                        Kelt, ………………20…. …………………hó ….. nap

 

 

Készítette:                                                                                                Jóváhagyta:

 

 

……………………………….

……………………………….

belső ellenőrzési vezető

költségvetési szerv vezetője

 

 

Az éves ellenőrzési tervet jóváhagyó határozat száma: