54/2024. (12. 10.) határozata a Társulás 2025. évi belső ellenőrzési tervéről

Szent László Völgye Többcélú

Kistérségi Társulás Tanácsa

54/2024. (XII. 10.) határozata

a Társulás 2025. évi belső ellenőrzési tervéről

 

 

A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa a Társulás 2025. évre vonatkozó belső ellenőrzési tervét a határozat 1-2. mellékletében foglaltak szerint jóváhagyja.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: Elnök, belső ellenőr

A határozat végrehajtásának határideje: 2025. december 31.


 

54/2024. (XII. 10.) határozat 1. melléklete:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás

 

2025. évi belső ellenőrzési terve

 

Iktatószám:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jóváhagyta:                                                             

 

 

                                   Dr. Szabó – Schmidt Katalin Erika                                                                   

                                   Jegyző           

(Társulás munkaszervezeti feladatait ellátó költségvetési szerv vezetője)                                             

 

Martonvásár, 2024. november „       „.

 

 

Összeállította:                                                                    

 

 

                                   Dr. Batka Brigitta                                                           

                                   Belső ellenőrzési vezető                                                           

 

Martonvásár, 2024. november „       „.

 

KÜLDETÉS

A belső ellenőrzés küldetése, hogy értékteremtő ellenőrzéseivel előmozdítsa a közpénzügyek átláthatóságát, rendezettségét, és járuljon hozzá a Társulás és az Önkormányzatok, valamint a kapcsolódó költségvetési szervek gazdaságos, jogszabályoknak megfelelő működéséhez.

 

BELSŐ ELLENŐRZÉSI CÉLOK, FELADATOK EGYSÉGESEN, VALAMENNYI ÖNKORMÁNYZATRA NÉZVE

 

  • Az ellenőrzések témaválasztásuk, megközelítésük és elért eredményeik által hozzáadott értéket teremtenek, a közpénzek felhasználásában kimutatható megtakarításokat, a gazdálkodás javítását eredményezik.
  • Az ellenőrzési tapasztalatokra, és az azokat kiegészítő kutatásokra alapozott tanácsadással, az ellenőrzési eredmények összefoglaló értékelésével is segíti a „jó gyakorlatot”, illetve annak kialakítását.
  • A törvényekben meghatározott ellenőrzési kötelezettségek és felhatalmazások tárgyának, tartalmának, gyakoriságának és elvárt eredményeinek értelmezésével, meghatározásával kiegyensúlyozott és teljesíthető feladatellátást valósít meg.
  • Az ellenőrzések minőségének és hatékonyságának javítását a kockázatelemzés és - értékelés eredményeire fokozottan támaszkodó ellenőrzési témaválasztással támogatja.
  • Erősíti az egymásra épülő, kapcsolódó ellenőrzéseket, és az ellenőrzések megtervezésénél kiemelt figyelmet fordít a párhuzamosságok elkerülésére, a folyamatos információáramlásra.
  • A belső ellenőrzés el kívánja érni, hogy a belső ellenőri munka eredménye jobban hasznosuljon, nagyobb hatást érjen el.

 

AZ ÉVES ELLENŐRZÉSI TERV ÖSSZEÁLLÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI

 

A 2025. évi munkaterv elkészítése során az ellenőrzési témák kiválasztása a prioritások mentén, a társult Önkormányzatok és költségvetési szerveik hatékonyságának, eredményességének javítása a kockázati tényezők csökkentése mellett, a belső kontroll rendszer működésének értékelésével kerültek kiválasztásra.

 

A Bkr. 56. § 2) bekezdésének megfelelően az éves ellenőrzési terv összeállítása a belső ellenőrzési feladatok és a rendelkezésre álló kapacitások érdekében az érintett önkormányzatok jegyzői írásos véleményének figyelembe vételével, a vezetés javaslatainak, igényeinek megismerése után, egyeztetetten történt.

 

A MUNKATERVBEN MEGHATÁROZOTT FELADATOK KIVÁLASZTÁSÁNAK MEGALAPOZÁSA

 

Az Önkormányzatok környezeti kockázati megítélését a rendelkezésre álló információk alapján, kockázatelemzés útján hajtotta végre a belső ellenőrzés. A 2025. évi munkaterv összeállításához súlyponti elem az ellenőrzések eredményeként átfogó és megbízható kép kialakítása az Önkormányzatok működéséről, az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásról.

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény értelmében hangsúlyos feladat az államháztartási belső kontroll rendszer – a kontroll környezet, a kontroll tevékenység, a kockázat kezelés, az információs és kommunikációs, valamint a monitoring rendszer működésének értékelése.

 

Az előzetes környezeti elemzés alapján a belső ellenőrzési fókusz 2025. évre egységesen, valamennyi Önkormányzatra nézve

- az államháztartási pénzeszközökkel, vagyonnal szabályszerűen, szabályozottan, gazdaságosan, hatékonyan és eredményesen folytatott gazdálkodás,

- a vagyon védelme,

- a belső kontroll rendszerek kiépítése, működtetése,

- az intézkedések nyomon követése,

- az önkormányzatok működésének szabályozottsága, a rendelkezések betartása, az esetleges szabályozatlan területek feltárása,

- a működésben rejlő tartalékok feltárása, a feladat ellátás hatékonyságának és az eredményességének további lehetőségei,

- az Önkormányzatok működésére hatást gyakorló változások, fejlesztések.

 

RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ERŐFORRÁSOK

 

A TKT a belső ellenőrzési feladatok ellátását külső szolgáltató útján biztosítja. A Bkr. 31. § (4) bekezdésében meghatározott, a rendelkezésre álló és a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározását az alábbi táblázat tartalmazza.

Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szükséges kapacitás megállapítása

Srsz.

Megnevezés

Átlagos munkanapok száma / fő

Létszám (fő)

Ellenőri napok száma összesen (Átlagos munkanapok száma × Létszám)

1.

Bruttó munkaidő

92

 1

92

2.

Kieső munkaidő

 

 

(3)+(4)+(5)

3.

Fizetett ünnepek

 -

 -

4.

Fizetett szabadság (átlagos)

 -

 -

 -

5.

Átlagos betegszabadság

 -

 -

 -

6.

Nettó munkaidő (rendelkezésre álló kapacitás):

 

(1)-(2)

7.

Tervezett ellenőrzések végrehajtása

 

92

8.

Soron kívüli ellenőrzés

-

9.

Tanácsadói tevékenység

-

10.

Képzés

-

11.

Egyéb tevékenység kapacitásigénye

-

12.

Összes tevékenység kapacitásigénye:

(7)+(8)+(9)+(10)+(11)

13.

Az éves ellenőrzési terv végrehajtásához szükséges:

92

14.

Tartalékidő

5

15.

Külső szakértők (speciális szakértelem) igénybevétele

-

16.

Ideiglenes kapacitás kiegészítés (külső szolgáltató által)

-

 

 

 

MUNKATERVI VIZSGÁLATOK

 

A 2025. évi munkatervi vizsgálatokat a jelentés 1. számú melléklete tartalmazza.

 

A munkatervi vizsgálatokat megalapozó kockázatelemzések valamennyi Önkormányzat részére külön készültek el, azokat a belső ellenőrzési vezető megküldte a Jegyzők részére.

 

 

 

 

 

 

 


54/2024. (XII. 10.) határozat 2. melléklete:

 

SZENT LÁSZLÓ VÖLGYE TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS

2025. ÉVI ELLENŐRZÉSI TERVE

 

 

Az éves ellenőrzési terv a jogszabályi előírásoknak megfelelően az alábbiakat tartalmazza:

 

  1. Az ellenőrzési terv elkészítése során felhasznált kimutatások, elemzések, egyéb dokumentumok felsorolása.
  2. Az ellenőrzési tervet megalapozó elemzések és a kockázatelemzés eredményének összefoglaló bemutatása.
  3. A bizonyosságot adó tevékenységhez rendelkezésre álló és a szükséges ellenőri kapacitás tervezése.
  4. A tervezett feladatok felsorolása:

 

Sorszám

Az ellenőrzés tárgya

Az ellenőrzés célja, módszerei, ellenőrizendő időszak

Azonosított kockázati tényezők (a kockázatelemzési dokumentum vonatkozó pontjai)

Az ellenőrzés típusa

Az ellenőrzött szerv, szervezeti egység

Az ellenőrzés tervezett ütemezése

Az ellenőrzésre fordítandó kapacitás (ellenőri nap)

Bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység:

Baracska Község Önkormányzat vonatkozásában:

1.

 

A pénzforgalomban megjelenő kiadások teljesítésének és elszámolásának ellenőrzése.

 

 

Célja: az önkormányzatnál, az önkormány-
zati hivatalnál a pénzforgalomban megjelenő kiadások
teljesítésének és elszámolásának értékelése annak érdek-
ében, hogy az önkormányzat, önkormányzati hivatal
gazdálkodásában rejlő kockázatok beazonosításával támogassa a közpénzekkel való felelős gazdálkodást.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

12. számú Téma, 93 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: pénzügyi.

 

Baracska Község Önkormányzat; Baracskai Polgármesteri Hivatal

Ellenőrzés ütemezése:

2025. március hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

2.

Az Önkormányzati energiahatékonysági intézkedések ellenőrzése

 

Célja: Az ellenőrzés célja annak vizsgálata volt, hogy az Önkormányzat értékelte-e az energiaárak változásának

a költségvetése végrehajtására, a gazdálkodására, valamint a kötelező és önként vállalt feladatainak ellátására

gyakorolt hatását. Az ellenőrzés kiterjedt arra, hogy az Önkormányzat és a költségvetési szervei az

energiaköltségek csökkentése érdekében tettek-e energiahatékonysági intézkedéseket, továbbá az

Önkormányzat által tett intézkedések hozzájárultak-e a költségvetés pénzügyi egyensúlyának, a kötelező

feladatok ellátásának a biztosításához.

 

Módszerei: szabályzatok, dokumentumok, szerződések, kimutatások tételes ellenőrzése, interjúkészítés.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

11. számú Téma, 105 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: teljesítmény.

 

Baracska Község Önkormányzat; Baracskai Polgármesteri Hivatal

Ellenőrzés ütemezése:

2025. június hónap.

 

 

8 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Gyúró Község Önkormányzat vonatkozásában:

3.

2024-2025. évben lefolytatott, tetszőlegesen kiválasztott beszerzési eljárások ellenőrzése

 

Célja: annak annak a megállapítása, hogy a lefolytatott beszerzési eljárásoknál betartották-e a vonatkozó szabályzat/utasítás előírásait (mulasztások feltárása, azok okainak vizsgálata), a kiválasztásban és megvalósulásnál érvényesültek-e a minőségelvárási és költségcsökkentési szempontok, a nyertes pályázat megvalósítását a Hivatal részéről folyamatos előzetes és utólagos ellenőrzés kísérte-e (sor került-e a hibák megszüntetésére).

 

Módszerei: Normatíva elszámolást alátámasztó dokumentumok tételes ellenőrzése.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

10. számú Téma, 98 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

 

Gyúró Község Önkormányzat;

Váli Közös Önkormányzati Hivatal Gyúrói Kirendeltség.

 

Ellenőrzés ütemezése:

2025. április hónap.

 

 

 

7 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Kajászó Község Önkormányzat vonatkozásában:

4.

Az Önkormányzat könyvvezetési és adatszolgáltatási feladatok teljesítésének ellenőrzése- tételes bank és pénztár ellenőrzése

 

 

Célja: annak megállapítása, hogy az Önkormányzat vonatkozásában a könyvvezetési kötelezettséget az Áhsz. előírásainak megfelelően teljesíti, továbbá az adatszolgáltatási kötelezettséget az Ávr.-ben és a MÁK adatszolgáltatási naptára szerint teljesíti-e, tételes bank és pénztár ellenőrzése.

 

 

Módszerei: adatbekérés, dokumentumelemzés, interjúkészítés.

 

Időszak: 2023-2024. év

 

9. számú Téma, 133 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: pénzügyi.

 

 

Kajászó Község Önkormányzat;

Váli Közös Önkormányzati Hivatal Kajászói Kirendeltség.

 

Ellenőrzés ütemezése:

2024. augusztus hónap.

 

 

 

14 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Martonvásár Város Önkormányzat vonatkozásában:

5.

Az ügyiratkezelésről, valamint az ügyiratkezeléssel összefüggésben kezelt adatok nyilvántartásáról és védelméről, a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló jogszabályok végrehajtásának ellenőrzése.

 

Célja: az ügyiratkezelésről, valamint az ügyiratkezeléssel összefüggésben kezelt adatok nyilvántartásáról és védelméről, a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló jogszabályok végrehajtásának ellenőrzése, az önkormányzati hivatal iratkezelési szabályzatában foglaltak végrehajtásának ellenőrzése.

 

Módszerei:

ügyiratkezelés folyamatának mintavétel szerű ellenőrzése, interjú készítés.

 

Időszak: 2025. év

 

 

 

 

21. számú Téma, 93 kockázati pont.

 

 

 

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

 

 

Martonvásári

Polgármesteri Hivatal.

 

Ellenőrzés ütemezése:

2025. szeptember hónap.

 

 

 

8 ellenőri nap

(1 ellenőr)

6.

2024-2025. évben lefolytatott, tetszőlegesen kiválasztott beszerzési eljárások ellenőrzése

 

Célja: annak annak a megállapítása, hogy a lefolytatott beszerzési eljárásoknál betartották-e a vonatkozó szabályzat/utasítás előírásait (mulasztások feltárása, azok okainak vizsgálata), a kiválasztásban és megvalósulásnál érvényesültek-e a minőségelvárási és költségcsökkentési szempontok, a nyertes pályázat megvalósítását a Hivatal részéről folyamatos előzetes és utólagos ellenőrzés kísérte-e (sor került-e a hibák megszüntetésére).

 

Módszerei: Normatíva elszámolást alátámasztó dokumentumok tételes ellenőrzése.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

7. számú Téma, 98 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: rendszer.

 

Martonvásár Város

Önkormányzat,

Martonvásári Polgármesteri  Hivatal.

Ellenőrzés ütemezése:

2025. január- február hónap.

 

 

7 ellenőri nap

(1 ellenőr)

7.

2019-2024. években megvalósuló pályázati fejlesztések fenntartási kötelezettsége teljesítésének ellenőrzése.

Célja: annak ellenőrzése, hogy az 2019-2024. évek között megvalósított pályázatok fenntartási kötelezettségének eleget tett-e az Önkormányzat, ill. a fenntartási kötelezettség teljesítése milyen hatással volt az Önkormányzati költségvetésre.

 

Módszerei: mintavételes ellenőrzés hatósági feladatellátás vonatkozásában

 

Időszak: 2019-2024. év

 

20. számú Téma, 104 kockázati pont.

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: szabályszerűségi.

 

Martonvásár Város

Önkormányzat,

Martonvásári Polgármesteri  Hivatal.

Ellenőrzés ütemezése:

2025. szeptember - október hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Ráckeresztúr Község Önkormányzat vonatkozásában:

8.

Közfoglalkoztatással kapcsolatos források hasznosulása az Önkormányzatnál

 

Célja: annak értékelése, hogy a közfoglalkoztatással kapcsolatos források milyen mértékben hasznosultak az Önkormányzatnál.

 

Módszerei:

ügyiratkezelés folyamatának mintavétel szerű ellenőrzése, interjú készítés.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

 

 

 

14. számú Téma, 105 kockázati pont.

 

 

 

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: teljesítmény.

 

 

 

Ráckeresztúri

Polgármesteri Hivatal.

 

Ellenőrzés ütemezése:

2025. január hónap.

 

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Tordas Község Önkormányzat vonatkozásában:

9.

Közfoglalkoztatással kapcsolatos források hasznosulása az Önkormányzatnál

 

Célja: annak értékelése, hogy a közfoglalkoztatással kapcsolatos források milyen mértékben hasznosultak az Önkormányzatnál.

 

Módszerei:

ügyiratkezelés folyamatának mintavétel szerű ellenőrzése, interjú készítés.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

 

 

 

13. számú Téma, 105 kockázati pont.

 

 

 

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: teljesítmény.

 

 

Tordas Község

Önkormányzat,

Tordasi Polgármesteri  Hivatal.

Ellenőrzés ütemezése:

2025. július - augusztus hónap.

 

 

10 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Vál Község Önkormányzat vonatkozásában:

10.

A Közös Önkormányzati Hivatal adóigazgatási tevékenységének szabályszerűségi, hatékonysági ellenőrzése

 

Célja: a Közös Önkormányzati Hivatal adóigazgatási tevékenységének átfogó értékelése, kitérve az alábbiakra: a képviselő-testület a törvényben megállapított felső adómérték, a helyi sajátosságok, az önkormányzati gazdálkodás követelményei és az adóalanyok teherviselő-képességének figyelembevételével határozta-e meg a helyi adókat, bevezetésük időpontját és időtartamát, az adózás részletes szabályait, továbbá az önkormányzati adóigazgatásban – adók kezelése, beszedése, hátralékok behajtása – a hatékonyság, eredményesség szempontjai érvényesültek-e.

 

Módszerei: rendeletek, kivető határozatok, méltányossági kérelmek, nyilvántartások szúrópróba szerű és tételes ellenőrzése.

 

Időszak: 2024-2025. év

 

 

 

 

7. számú Téma, 100 kockázati pont.

 

 

 

Bkr. 21. § (3) bekezdésében meghatározott ellenőrzési típus: teljesítmény.

 

 

 

Vál Község Önkormányzat;

Váli Közös Önkormányzati Hivatal.

 

Ellenőrzés ütemezése:

2025. július hónap.

 

 

 

8 ellenőri nap

(1 ellenőr)

Tartalékidő

 

5 nap

Összesen:

97 nap

 

 

  1. A tanácsadói tevékenységhez, a soron kívüli ellenőrzésekhez, a képzésekhez és az egyéb tevékenységekhez szükséges kapacitás tervadatokat a mellékletek tartalmazzák.

                                                                                             

Kelt, ………………20…. …………………hó ….. nap                        Kelt, ………………20…. …………………hó ….. nap

 

 

Készítette:                                                                                                Jóváhagyta:

 

 

……………………………….

……………………………….

belső ellenőrzési vezető

költségvetési szerv vezetője

 

 

Az éves ellenőrzési tervet jóváhagyó határozat száma: