Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás
53/2013. (XI. 11.) határozata
a Szent László Völgye Segítő Szolgálat átszervezéséről és alapító okiratának módosításáról
I.
- A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás (továbbiakban: Társulás) Tanácsa dönt arról, hogy Vál Község Önkormányzatától a váli Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (továbbiakban váli Családsegítő) fenntartását 2014. január 1-jei hatállyal átveszi, és a váli Családsegítőt a fenntartásában működő Szent László Völgye Segítő Szolgálat (továbbiakban: Segítő Szolgálat) intézményébe jogutódlással beolvasztja.
- Az 1. pont szerinti jogutódlás során az átvett státuszok száma 3, ebből 3 főállású betöltött közalkalmazotti státusz. A Tanács az intézmény státuszainak számát 4 fővel növelten, a költségvetés szerinti létszámot összesen 32 főben állapítja meg 2014. január 1-jei napi hatállyal.
II.
A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa elfogadja a Szent László Völgye Segítő Szolgálat alapító okiratának (a továbbiakban: alapító okirat) módosítását az alábbiak szerint 2014. január 1-jei hatállyal.
- Az alapító okiratban az „Ellátottak számára nyitva álló helyiség:” cím alá tartozó szövegrész a következők szerint módosul:
„Ellátottak számára nyitva álló helyiség: 2471 Baracska, Templom u. 19. 2462 Martonvásár, Szent László út 24.
2473 Vál, Vajda János u. 2.”
- Az alapító okiratban az „Működési köre:” cím alá tartozó szövegrész a következők szerint módosul:
„Működési köre: Baracska, Gyúró, Kajászó, Martonvásár, Ráckeresztúr, Tordas, Vál települések közigazgatási területe.
- Az alapító okiratban az „Az intézményvezető kinevezésének rendje:” cím és az alá tartozó szövegrész helyébe a következő szövegrész kerül:
„Az intézményvezető negbízásának rendje:
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII.26.) Korm. rendelet alapján megbízással történik határozott időre, 5 évre.”
- Az alapító okiratban az „Alaptevékenységek és szakfeladatok száma 2010. január 1-től.” cím és az alá tartozó szövegrész törlésre kerül.
- Az alapító okiratban az „A költségvetési szerv típus szerinti besorolása:” cím alá tartozó szövegrész helyébe a következő szövegrész kerül.
„A költségvetési szerv típus szerinti besorolása:
Gazdálkodási jogköre: Önállóan működő
Az intézmény önálló jogi személy.
A költségvetési szerv pénzügyi gazdasági feladatait a munkaszervezeti feladatokat ellátó Martonvásári Polgármesteri Hivatal látja el. Az intézmény éves költségvetése és költségvetési beszámolója a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás költségvetési határozatába épül be. Az előirányzatokról a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsának határozata szerint rendelkezik.”
- Az alapító okiratban az „A foglalkoztatottakra vonatkozó foglalkoztatási jogszabályok:” cím alá tartozó szövegrész a következők szerint módosul.
„A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény”
- Az alapító okiratban az „Az egységes szerkezetű alapító okiratot elfogadó határozat:” cím és az alá tartozó szövegrész helyébe a következő szövegrész kerül:
„Záradék:
A Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás a 70/2006 (IX. 28.) számú határozattal elfogadott Alapító Okiratot …/2013. (XI. 11..) számú határozatával módosította és azzal egységes szerkezetbe foglalta.”
- Az alapító okirat címei számozást nyernek a következők szerint:
„1. A költségvetési szerv neve:”
„2. Székhelye:”
„3. Ellátottak számára nyitva álló helyiség:”
„4. Létrehozásáról rendelkező határozatok:”
„5. Költségvetési szerv jogelődje:”
„6. Jogszabályban meghatározott közfeladatai:”
„7. Szakágazati száma:”
„8. Alaptevékenységek és szakfeladatok száma 2012. január 1-től:”
„9. Vállalkozási tevékenységet az intézmény nem folytathat.”
„10. Az intézmény típusa: integrált szociális és gyermekjóléti intézmény.”
„11. Működési köre:”
„12. Irányító szerve:”
„13. A költségvetési szerv típus szerinti besorolása:”
„14. Az intézményvezető kinevezésének rendje:”
„15. Az intézményt alapító határozatlan idejű működésre hozta létre.”
„16. Feladatellátást szolgáló vagyon és rendelkezési jogok:”
III.
- Az alapító okiratot a határozat 1. melléklete szerint a II. pont szerinti módosításokkal egységes szerkezetben a Társulás Tanácsa elfogadja.
- Az Segítő szolgálat Szakmai programját, valamint Szervezeti és Működési Szabályzatát a határozat 2. melléklete szerint a Társulás Tanácsa elfogadja.
- A Társulás Tanácsa felkéri az Elnököt, hogy a Társulási Tanács döntését követő 8 napon belül a hozott határozatot és a – módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt – alapító okiratot a Magyar Államkincstár számára küldje meg törzskönyvi bejegyzés céljából.
IV.
A Társulás Tanácsa felkéri a Segítő Szolgálat igazgatóját, hogy a váli Családsegítő 2013.december 31-ei hatállyal történő megszűntetéséből és Segítő Szolgálat jogutódlásából eredő, a munkáltatói jogutódlással kapcsolatos szükséges munkáltatói intézkedéseket tegye meg.
V.
- A Társulás Tanácsa felkéri az Segítő Szolgálat igazgatóját, hogy az intézmény működési engedély módosítását készítse elő és nyújtsa be a fentieknek megfelelően.
- A Társulás Tanácsa felhatalmazza az Elnököt, hogy a működési engedély módosításához szükséges dokumentumokat aláírja.
A határozat végrehajtásáért felelős: Elnök
A határozat végrehajtásának határideje: I. pont – 2014. január 1.
II. pont – 2014. január 1.
III. 1, 2. pont – azonnal
III. 3. pont – 8 nap
IV. pont – 2013.12.01.
V. 1, 2. pont – azonnal
A SzLV TKT 53/2013. (XI. 11.) határozatának 1. melléklete:
ALAPÍTÓ OKIRAT
EGYSÉGES SZERKEZETBEN
1. A költségvetési szerv neve: Szent László Völgye Segítő Szolgálat
2. Székhelye: 2462 Martonvásár, Szent László út. 24.
3. Ellátottak számára nyitva álló helyiség: 2471 Baracska, Templom u. 19.
2462 Martonvásár, Szent László út 24.
2473 Vál, Vajda János u. 2.
4. Létrehozásáról rendelkező határozatok:
A Társulási Tanács az alapító okiratot 70/2006 (IX. 28.) számú határozatával fogadta el. Az alapító okiratot a Társulási Tanács 5/2008. (I. 28.), 63/2008. (XI. 20.), 67/2009. (IV. 23.), 84/2011. (V. 24.), 100/2011. (VI. 21.) és 145/2011. (XI. 11.) számú határozatával módosította.
5. Költségvetési szerv jogelődje: Martonvásár Önkormányzata Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat
6. Jogszabályban meghatározott közfeladatai: szociális és gyermekjóléti alapellátás
7. Szakágazati száma: 889900 máshová nem sorolható egyéb szociális ellátás bentlakás nélkül
Alaptevékenységek és szakfeladatok száma 2010. január 1-től.
-
családsegítés (889924) -
gyermekjóléti szolgáltatás (889201) -
falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás (889928) -
közösségi szolgáltatások (889926) -
támogató szolgáltatás (889925) -
házi segítségnyújtás (889922) -
idősek nappali ellátása (881011)[1]
8. Alaptevékenységek és szakfeladatok száma 2012. január 1-től.
- családsegítés (889924)
- gyermekjóléti szolgáltatás (889201)
- falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás (889928)
- közösségi szolgáltatások (889926)
- támogató szolgáltatás (889925)
- házi segítségnyújtás (889922)
- idősek nappali ellátása (881011)
- családi napközi (889102)
9. Vállalkozási tevékenységet az intézmény nem folytathat.
10. Az intézmény típusa: integrált szociális és gyermekjóléti intézmény.
11. Működési köre: Baracska, Gyúró, Kajászó, Martonvásár, Ráckeresztúr, Tordas települések közigazgatási területe.
12. Irányító szerve: Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsa
2462 Martonvásár Budai u. 13.
Az irányító szerv vezetője: A Társulási Tanács elnöke
13. A költségvetési szerv típus szerinti besorolása:
Gazdálkodási jogköre: Önállóan működő
Az intézmény önálló jogi személy.
A költségvetési szerv pénzügyi gazdasági feladatait a munkaszervezeti feladatokat ellátó Martonvásári Polgármesteri Hivatal látja el. Az intézmény éves költségvetése és költségvetési beszámolója a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás költségvetési határozatába épül be. Az előirányzatokról a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsának határozata szerint rendelkezik.
14. Az intézményvezető kinevezésének rendje:
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII.26.) Korm. rendelet alapján megbízással történik határozott időre, 5 évre.
A foglalkoztatottakra vonatkozó foglalkoztatási jogszabályok:
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény
A polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény
15. Az intézményt alapító határozatlan idejű működésre hozta létre.
16. Feladatellátást szolgáló vagyon és rendelkezési jogok:
Martonvásár Város Önkormányzata és az irányító szerv közötti külön megállapodása alapján.
Az intézmény kezelésében lévő vagyon csak az alaptevékenység rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül hasznosítható.
Záradék:
Martonvásár Város Önkormányzata a 88/2008. (VI.24.) számú határozattal elfogadott Alapító Okiratot 97/2013. (V. 28.) számú határozatával módosította és azzal egységes szerkezetbe foglalta.
Martonvásár, 2013. november 11.
Dr. Szabó Tibor
elnök
A SzLV TKT …/2013. (XI. 11.) határozatának 2. melléklete:
SZAKMAI PROGRAM
- A szolgáltatás célja:
Az 1993. évi III. és az 1997. évi XXXI. Törvényben rögzített alapszolgáltatások és speciális alapszolgáltatások biztosítása, foglalkoztatási információs pont működtetése.
Az intézmény keretein belül működő szociális információs szolgáltatás, a családsegítés, a közösségi pszichiátriai ellátás, a támogató szolgálat, a házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása a foglalkoztatási információs pont és a gyermekjóléti szolgáltatás feladatai
Baracska
Gyúró
Kajászó
Martonvásár
Ráckeresztúr
Tordas
Vál
településen élők számára az Alkotmányban rögzített szociális alapjogok biztosítása. Esélyegyenlőségük javítása, hátrányos helyzetük, kirekesztettségük csökkentése. Cél továbbá a gyermekek mindenekfelett álló védelme, családok, idősek támogatása, szolgáltatásokhoz való hozzáférésének segítése.
A szociális intézmény integrált szervezetben biztosítja a családok, a gyermekek és az időskorúak részére a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokat.
A jelenleg működő szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások az alábbi szervezeti struktúrában valósulnak meg.
A Szent László Völgye segítő Szolgálat eddigi székhelye 2462 Martonvásár, Budai u. 4. szám alatt megszűnik.
Szent László Völgye Segítő Szolgálat 2462 Martonvásár, Szent László út 24. szám alatti új székhely épületben az alábbi feladatokat látja el:
- családsegítés
- támogató szolgáltatás
- közösségi pszichiátriai szolgáltatás
- gyermekjóléti szolgáltatás
- házi segítségnyújtás
- idősek nappali ellátás
- családi napközi ellátás
Szent László Völgye Segítő Szolgálat Tanyagondnoki ellátottak számára nyitva álló helyiség: 2471 Baracska, Kossuth L. u. 29.
Az egyes szervezeti egységek egymást segítve, kiegészítve a szakmai szabályokat betartva önálló szervezeti egységként végzik feladataikat.
A fent felsorolt szervezeti egységek a kliensek, gondozottak, klubtagok számára koruknak egészségi állapotuknak szükségleteiknek megfelelően nyújt szolgáltatásokat.
- Az ellátottak köre
Elsősorban a szociális bizonytalanságban élő, problémái megoldására egyedül képtelen vagy nehézségekkel küzdő egyének, csoportok, idős emberek, családok, közösségek, akik a feladatok ellátására társult településeken életvitelszerűen tartózkodnak, és a szolgáltatást kérik, nemre, korra, fajra, egészségi állapotra, felekezeti hovatartozásra tekintet nélkül.
- A feladat ellátás szakmai tartalma
Szociális információs szolgáltatás
Célja, hogy a szociális törvényben meghatározott, illetve egyéb, a szociális és jogbiztonság megteremtéséhez kapcsolódó ellátásokat és szolgáltatásokat igénylők megfelelő tájékoztatást kapjanak az ellátások hozzáférhetőségével és az igénybevételükre vonatkozó szabályokkal kapcsolatban.
Családsegítés
A családgondozó a tevékenysége körében közreműködik az igénylő:
- családi gondjainak rendezésében,
- életvitelét hátrányosan befolyásoló okok feltárásában, illetve megszüntetésében, mentális problémáinak megoldásában. Az igénylő kérésére, problémáinak rendezése érdekében életvezetési és egyéb tanácsokat ad, segítséget nyújt,
- folyamatosan figyelemmel kíséri a működési területén élő lakosság szociális helyzetét,
- kezdeményezi a települési önkormányzatnál az önkormányzat kötelező feladatának nem minősülő ellátás helyben történő megszervezését, új szociális ellátások bevezetését, egyes szociálisan rászorult csoportok, személyek speciális ellátását. A családgondozás a szociális bizonytalanságban élő ilyen jellegű gondozásra szoruló családok, egyének életviteléhez nyújt segítséget.
Közösségi pszichiátriai ellátás:
A közösségi pszichiátriai ellátás a pszichiátriai beteg és családtagjaik részére, elsősorban a lakókörnyezetükben nyújt komplex segítséget a mindennapi életvitelében. Lehetőség szerint biztosítva a meglevő képességek megtartását, illetve fejlesztését.
A közösségi pszichiátriai ellátás olyan önkéntesen igénybe vehető, hosszú távú, közösségi alapú gondozás, amelynek során a gondozás és a pszicho-szociális rehabilitáció az ellátott otthonában, illetve lakókörnyezetében történik.
Támogató szolgálat:
Alapvető feladat a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása, a fogyatékos személy önrendelkezésén alapuló önálló életvitelének megkönnyítése, elsődlegesen a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének segítésével, valamint önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása.
Gyermekjóléti szolgáltatás:
A gyermekjóléti szolgáltatás a gyermekek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, a gyermek családból történő kiemelésének a megelőzése.
Idősek nappali ellátása
Az Idősek Klubja: (a továbbiakban a Klub)
a.) a családi gondozást nélkülöző, napközben egyedül lévő, kedvezőtlen szociális helyzetű személyek gondozását látja el.
b,) nyitott, így lehetővé teszi a településeken élő idős emberek részvételét is a rendezvényeken és foglalkozásokon.
Házi segítségnyújtás
Házi segítségnyújtás keretében a szociális gondozó a lakásukon nyújt - szükség szerint segítséget - azoknak az öregségi nyugdíjkorhatár feletti vagy önmaguk ellátására részben képes személyeknek, akik az életvitelükhöz, személyi és környezeti tisztaságuk biztosításához, társas kapcsolataik ápolásához, kulturális igényeik kielégítéséhez, valamint érdekeik védelméhez ezt igénylik ill. arra rászorulnak.
Családi napközi ellátás
A kisgyermeket nevelő szülők számára lehetővé teszi a munkavállalást, a munkaerő piacra való visszatérést, képzéseken való részvételt vagy egyéb irányú elfoglaltságaik zökkenőmentes lebonyolítását.
A feladatellátás és a szakmai tevékenység irányelveit az 1997. évi XXXI. tv. - a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról – szabályozza.
Gyermekek napközbeni ellátásának minősül a bölcsődei és óvodai ellátásban nem részesülő, továbbá az iskolai oktatásban részesülő gyermekek az iskola nyitvatartási idején kívül, valamint az iskolai napközit vagy tanulószobai ellátást igénybe nem vevő gyermek családi napköziben történő, nem közoktatási célú ellátása.
A családi napközi a tevékenységét a gyermekek napközbeni ellátásával, gondozásával az élettani és egyéni fejlődési ütemének szem előtt tartásával biztosítja.
A gyermeki személyiség teljes kibontakoztatása az alapvető emberi és szabadságjogok tiszteletben tartásával, családias hangulatban történik.
Tanyagondnoki szolgálat
A tanyagondnoki rendszer célja a külterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményi hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, az elszigeteltség feloldása.
Ennek a szolgáltatási formának jelentős szerepe van a területi hátrányok felszámolásában.
Feladata a különböző szolgáltatások megjelenítése, a lakosok ezekkel való kapcsolatának javítása, a közösségeken belül működő kapcsolatrendszerek megerősítése, ha szükséges működtetése, továbbá az egyéni és közösségi szintű igények kielégítésének biztosítása.”
- Szolgáltatások formái, köre, rendszeressége
Szociális információs szolgálat
A szolgáltatás keretében részletes tájékoztatást nyújtunk
- a Szociális törvényben, illetve a Gyermekvédelmi törvényben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal és szolgáltatásokkal, valamint az egészségügyi ellátással kapcsolatban
- a helyben igénybe vehető ellátások és szolgáltatások köréről, feltételeiről és az igénybevétellel kapcsolatos eljárási kérdésekről,
- a helyben nem elérhető ellátások, szolgáltatások elérhetőségéről és igénybevételük módjáról;
-a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátásokkal, a családtámogatási ellátásokkal, a társadalombiztosítási és a foglalkoztatáshoz kapcsolódó ellátásokkal, valamint a fogyatékossággal, összefüggő ellátásokkal kapcsolatban
-az ellátás megállapítására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szerv elérhetőségéről,
-az ellátások igényléséhez szükséges iratokról
-ifjúsági ügyekben.
Ha a tájékoztatást kérő személy által igényelt szociális szolgáltatás helyben nem érhető el, a szociális információs szolgáltatást nyújtó intézkedik az ellátási lehetőségek felkutatása érdekében, valamint segítséget nyújt az ellátást nyújtóval való kapcsolatfelvételben és az ügyintézésben.
Családsegítés
- A családsegítés során az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, illetve személyek szociális és mentálhigiénés ellátását végezzük.
- A családgondozó feladata:
- segítségnyújtás a családok és egyének szociális és mentálhigiénés ellátásához, családok működési zavarainak megelőzéséhez,
- kiskorúak veszélyeztetettségének megelőzése, megszüntetése, testi és lelki egészségük fejlődésének elősegítése,
- a tankötelezettséget nem teljesítő, vagy veszélyeztetettségük miatt rászoruló fiatalok szakmatanulásának elősegítése.
- a hajléktalanokról való gondoskodás.
- Átmeneti szállás biztosítása az átmenetileg kritikus helyzetbe került családok, gyermekek, fiatalok, felnőttek számára, akik megszokott környezetüket hosszabb, vagy rövidebb időre elhagyni kényszerülnek,
- Szükség esetén ingyen-konyha üzemeltetése
- A családgondozó, feladatait a családok, csoportok közösségek, egyének szociális és mentális szükségleteinek feltárásával, felmérésével, a felmerült gondok megoldásában való segítségnyújtással, és megelőzéssel látja el.
A biztosított szolgáltatások formái:
- életvezetési tanácsadás
- információnyújtás
- egyéni esetkezelés
- családgondozás
- csoport szociális munka
- krízis intervenció
- mentálhigiénés gondozás
- konfliktuskezelés – mediáció
- munkavállalási tanácsadás
- adósságkezelés
- pszichológiai tanácsadás
- jogi tanácsadás
Közösségi pszichiátriai ellátás:
A közösségi pszichiátriai ellátás közösségi gondozói és koordinátora a következő szolgáltatásokat biztosítják:
- problémaelemzés, problémamegoldás: a személyes célok meghatározásának segítése, a változtatásra motiváló tényezők feltárása, problémamegoldó beszélgetések,
- készségfejlesztés: életvitellel kapcsolatos tréningek szervezése vagy közvetítése, az önellátásra való képesség javítása és fenntartása, tájékoztatás a betegséggel kapcsolatos tudnivalókról, az ahhoz való alkalmazkodás és kezelés teendőiről,
- pszicho-szociális rehabilitáció: a munkához való hozzájutás, a szabadidő szervezett eltöltésének segítése, szabadidős, önsegítő csoportok, támogató hálózatok szerveződésének segítése, tanácsadás, információnyújtás az egészségügyi, szociális, gyermekvédelmi ellátások és szolgáltatások, valamint a foglalkoztatási, oktatási, lakhatási lehetőségek igénybevételéről.
A pszichiátriai beteg állapotának figyelemmel kísérése érdekében szakembereink rendszeres kapcsolatot tartanak fenn az ellátott személy háziorvosával, illetve pszichiátriai szakorvosával, valamint családjával.
A pszichiátriai beteg számára segítséget nyújtunk:
- egészségi és pszichés állapota javításában,
- a mindennapi életében adódó konfliktusok feloldásában és problémái megoldásában,
- a szociális és mentális gondozásában,
- az egészségügyi ellátáshoz való hozzájuttatásában.
A közösségi gondozóink munkájukba bevonják:
- az ellátott lakókörnyezetében megtalálható önkéntes segítőket, így különösen a családtagokat, szomszédokat és egyéb, az ellátottal kapcsolatban álló önkéntes közreműködőket,
- szükség esetén az egészségügyi és szociális alap- és szakellátást nyújtó intézményeket.
A közösségi koordinátor:
- összehangolja a közösségi gondozók munkáját, rendszeres esetmegbeszéléseket szervez, biztosítja a szupervíziót,
- szervezi a rehabilitációs célú foglalkoztatási lehetőségek igénybevételét, ehhez kapcsolódó ösztönző programokat dolgoz ki,
- szervezi a közösségi gondozók rendszeres szakmai továbbképzését,
- közösségi munkacsoportot működtet,
- éves jelentést készít a fenntartónak, amelyben beszámol az ellátás tapasztalatairól, valamint javaslatot tesz a szükséges fejlesztésekre.
A biztosított szolgáltatások formái:
- Fizikai ellátás melynek célja: létfontosságú személyi szükségletek kielégítése.
- Mentális gondozás, melynek célja a mentálisan sérült emberek személyiségének, szokásainak, az lelki sérüléseinek megfelelő gondozása,
- segítségnyújtás a környezettel való kapcsolattartásban,
- a krízishelyzet kialakulásának megelőzése,
- az izolációveszélyének elkerülése.
- Egészségügyi ellátás kiterjed az ellátott állapotának figyelemmel kísérése, állapotromlás esetén a szakorvosi vizsgálatok megszervezése, az ellátottaknak az egészséges életmód felé való irányítása rendszeres tanácsadással.
- Foglalkoztatással cél a testi, lelki egészség érdekében a gondozott állapotának megfelelő elfoglaltság biztosítása.
Gondoskodni kell az ellátott állapotától függően fizikai, és érdeklődésének megfelelő szellemi tevékenységéről is.
A közösségi munkacsoportot az ellátottak szükségleteinek megfelelően kell összeállítani, bevonva a gondozási, személyi segítési feladatok hatékony ellátásához szükséges személyeket (gondnok, háziorvos, védőnő, pszichiáter, pszichiátriai gondozó, pszichológus, illetve a szociális alap- és szakellátás, a családsegítő szolgálat, a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhivatal, a munkaügyi központ, az önsegítő és civil szerveztek, a szabadidős szolgáltatást nyújtó intézmények képviselői).
A közösségi pszichiátriai ellátásban részesülő személyre vonatkozóan egyéni gondozási tervet kell készíteni. A gondozási terv elkészítésébe, módosításába be kell vonni az együttműködésben érintett személyeket, illetve a közösségi munkacsoport tagjait.
Támogató szolgálat:
A támogató szolgálatunk feladata a fogyatékosság jellegének megfelelően különösen:
- segítő kapcsolat kialakítása és fenntartása,
- az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása (speciális személyi szállítás, szállító szolgálat működtetése), a közösségi, a kulturális és a szabadidős programokban való egyenjogú részvétel elősegítése érdekében,
- munkavállalást, munkavégzést, képzést segítő szolgáltatások hozzáférésének megteremtése, a fogyatékos személy munkavégzését, munkavállalását segítő szolgáltatások elérhetőségének, igénybevételének elősegítése.
- az általános egészségi állapotnak és a fogyatékosság jellegének megfelelő egészségügyi-szociális ellátásokhoz, valamint a fejlesztő tevékenységhez való hozzájutás személyi és eszközfeltételeinek biztosítása, személyi segítéssel és eszközkölcsönzéssel.
- információnyújtás, ügyintézés, tanácsadás, a tanácsadást követően a társadalmi beilleszkedést segítő szolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása
- a jelnyelvi tolmácsszolgálat elérhetőségének biztosítása,
- segítségnyújtás a fogyatékos személyek kapcsolatkészségének javításához, családi kapcsolatainak erősítéséhez
- egyéni és csoportos foglalkoztató és rehabilitációs programok szervezésében való részvétel, önsegítő csoportok támogatása, kézség – és képességfejlesztés megszervezése.
- egyes szociális alapellátási részfeladatok biztosítása a fogyatékos személyek speciális szükségleteihez igazodóan,
- segítségnyújtás a fogyatékos emberek társadalmi integrációjának megvalósulásához, valamint a családi, a közösségi, a kulturális, a szabadidős kapcsolatokban való egyenrangú részvételhez szükséges feltételek biztosítása,
- a fogyatékos személy munkavégzését, munkavállalását segítő szolgáltatások elérhetőségének, igénybevételének elősegítése.
Az ellátottak köre, jellemzői:
Siketek és nagyothallók, akiknek hallásvesztesége olyan mértékű, hogy a beszédnek hallás útján történő megértésére segédeszközzel sem képes és halláskárosodása mellett a hangzó beszéd érthető ejtése elmarad. (hallási fogyatékos)
Vakok és gyengén látók: akiknek segédeszközzel vagy műtéti úton nem korrigálható módon látóképessége teljesen hiányzik vagy alig látóként minimális látásmaradvánnyal.
Értelmi fogyatékosok, akiknek értelmi akadályozottsága genetikai, illetőleg magzati károsodás vagy szülési trauma következtében alakult ki, továbbá tizenegyedik életévüket megelőzően bekövetkező súlyos betegség miatt keletkezett középsúlyos vagy annál nagyobb mértékben.
Mozgásszervi fogyatékosok, akiknél a mozgásrendszer károsodott, helyváltoztatásuk a külön jogszabályban meghatározott segédeszköz állandó és szükségszerű használatát igényli, vagy a külön jogszabály szerinti mozgásszervi betegségük miatt állapota segédeszközzel eredményesen nem befolyásolható.
Autisták: IQ értékétől függetlenül autistának kell tekinteni azt a személyt, aki a fejlődés átható (pervazív) zavarában szenved, és az autonómia - tesztek alapján állapota súlyos vagy középsúlyos.
Halmozottan fogyatékosok azok a személyek, akinek a fent felsorolt fogyatékosságok közül legalább két fogyatékossága van.
A Szolgálat elő kívánja segíteni a fogyatékos személy integrációját a meglévő szociális, család- és gyermekvédelmi hálózatba, a közösségi programokban való részvétel lehetőségének biztosításával.
A. személyi segítő szolgálat:
A segítségnyújtás mindig személyre szabottan, tervszerűen és a fejleszteni kívánt területre fókuszá1va történik.
A személyi segítők a "Támogató szolgálati adatlap személyi segítés esetén" című nyomtatványt készítik el. A részletes feladatellátáshoz Gondozási tervet készítenek, melynek megvalósulásait a Gondozási lapon vezetik, és amelyre a gondozással kapcsolatos eseményeket feljegyzik.
A Támogató Szolgálat Vezetője és a személyi segítők a fogyatékos személlyel, vagy a hozzátartozójával, törvényes képviselőjével közösen a fogyatékos személy állapotának és igényeinek megfelelően állapítják meg az ellátás módját, tartalmát.
A személyi segítő a feladatai ellátása során segítséget nyújt ahhoz, hogy az ellátást igénybe vevő fizikai, mentális és szociális szükségletei biztosítottak legyenek.
A szállító szolgálat
A szállító szolgáltatás a fogyatékkal élő személyek részére az alapvető szükségletek kielégítéséhez való hozzájutást és a szükségletek elérhetőségét biztosítja.
A biztosított szolgáltatások formái:
- Fizikai ellátás, melynek célja: létfontosságú személyi szükségletek kielégítése.
- Mentális gondozás, melynek célja a fogyatékkal élő emberek személyiségének, szokásainak, az esetleges lelki sérüléseinek megfelelő gondozása:
- segítségnyújtás a környezettel való kapcsolattartásban,
- a krízishelyzet kialakulásának megelőzése,
- az izolációveszélyének elkerülése.
- Egészségügyi ellátás kiterjed az ellátott látásának, hallásának, stb. állapotának figyelemmel kísérésére, romlásuk esetén a szakorvosi vizsgálatok megszervezésére,.az ellátottaknak az egészséges életmód felé való irányítására, rendszeres tanácsadással.
- Foglalkoztatás, melynek célja különösen a testi, lelki egészség érdekében a gondozott állapotának megfelelő elfoglaltság biztosítása.
Az ellátott állapotától függően gondoskodni kell a fizikai, és érdeklődésének megfelelő szellemi tevékenységéről is.
Gyermekjóléti szolgáltatás:
A gyermekjóléti szolgálat a gyermekek mindenekfelett álló védelme érdekében az alábbi feladatokat látja el:
A gyermek családban történő nevelésének elősegítése érdekében: tájékoztatást ad a gyermeki jogokról és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról és segíti a támogatáshoz való hozzájutást.
A családgondozó családtervezési, pszichológiai, nevelési, egészségügyi, mentálhigiénés és káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadást tart vagy az ezekhez való hozzájutást megszervezi.
Szociális válsághelyzetben lévő várandós anyának támogatása és tanácsokkal való ellátása.
Családgondozói részvétel a szabadidős programok szervezésében (klubok működtetése, kirándulások, nyári táborozások). Közreműködés a hivatalos ügyek intézésében.
A gyermekek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében: a családgondozó feladata a veszélyeztetettséget észlelő és jelzőrendszer működtetése, a nem állami szervek, valamint a magán személyek részvételének elősegítése a megelőző rendszerben.
Veszélyeztetettséget előidéző okok feltárása és ezek megoldására javaslat készítése az egészségügyi szolgáltatást nyújtókkal (különösen a védőnői szolgálat, a házi orvos, a házi gyermekorvos), a személyes gondoskodást nyújtókkal, a nevelési-, oktatási intézményekkel. Feladat továbbá a nevelési tanácsadóval, a rendőrséggel, az ügyészséggel, a bírósággal, a társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok képviselőivel való együttműködés megszervezése, tevékenységük összehangolása.
A kialakult veszélyeztetettség megelőzése érdekében: a családgondozás a családban jelentkező működési zavarok ellensúlyozására, a családi konfliktusok megoldásának elősegítése, különösen a válás, a gyermekelhelyezés és a kapcsolattartás esetében lényeges.
Gyermekkel szembeni rossz bánásmód esetében egészségügyi és szociális ellátás, valamint a hatósági beavatkozás kezdeményezése, szükség szerint javaslat készítése a gyermek családjából történő kiemelésére, leendő gondozási helyére, vagy annak megváltoztatására.
A családjából kiemelt gyerekek visszahelyezése érdekében: a családgondozó feladata a családgondozás biztosítása a szakszolgáltatást végző intézménnyel együttműködve, a család gyermeknevelési körülményeinek megteremtéséhez, javításához, szülő és gyermek közötti kapcsolat helyreállításához, valamint utógondozás biztosítása a családba történő visszailleszkedés során.
A biztosított szolgáltatások formái:
- életvezetési tanácsadás
- információnyújtás
- egyéni esetkezelés
- családgondozás
- csoport szociális munka
- krízis intervenció
- mentálhigiénés gondozás
- konfliktuskezelés – mediáció
- kapcsolattartási ügyelet
- nevelési, pszichológiai tanácsadás
- jogi tanácsadás
Az intézmény egyéb, az egyéni, csoport és közösségi szociális munka eszközeivel biztosítható szolgáltatásai:
- Családtámogató szolgáltatások – „Biztos kezdet” program, Kismama Klub (szabás-varrás, háztartástani, csecsemőgondozási, játékkészítési, főzőtanfolyam) szervezése, bonyolítása
- A pótmama- és gyermekmegőrző szolgálat (az intézmény épületében egy-két órás gyermekfelügyelet, valamint pótmama közvetítés) szervezése
- Az Alkoholellenes Klub, melyet a veszélyeztetett családokkal együtt szervezett programokkal lát el a Szolgálat.
- Ismeretterjesztő előadások szervezésével a Szolgálat segítséget nyújt a megváltozott körülmények közé került személyek új életmódjának kialakításához.
- Tanácsadói szolgáltatással a Szolgálat segítséget ad a nevelési, jogi, egészségügyi, pszichológiai kérdések megoldásához.
- A betegápolást - hospice ellátást -, annak megszervezésével, valamint betegápolók, önkéntesek kiközvetítésével és az egészségügyi szolgálat dolgozóinak bevonásával oldja meg a Szolgálat.
- Önkéntesek toborzása, felkészítése, közvetítése.
A Közösségi pszichiátriai ellátás és a Támogató szolgálat részletes programját a Szakmai program 1. és 2. számú mellékletei tartalmazzák.
Idősek Klubja
A Klub főfeladatai:
• az egészségügyi és higiénés viszonyok javítása, a magányosság érzetének megszüntetése.
• a napközbeni ellátás mellett megszervezi az idős emberek szabadidejének hasznos eltöltését.
A Klub által nyújtott fizikai ellátás
- napi 2 alkalommal étkezés,
- tisztálkodás,
- mosás,
- egészségügyi ellátás (havi rendszeres orvosi ellenőrzés).
- Igény esetén a gondozott lakása rendben tartásának biztosítása.
A Klub által nyújtott pszichés gondozás:
- egyéni és csoportfoglalkozások
- célzott beszélgetések
- foglalkoztatás (a gondozott ezen keresztül hasznossá teheti önmagát).
- kapcsolattartás segítése a külvilággal, a gondozott családjával,
- közösségi tér biztosítása,
A Klubba a működési engedély alapján 20 fő vehető fel. A felvételüket kérők kérelmükkel az intézmény vezetőjéhez fordulhatnak, aki dönt a felvételi kérelmekről és megállapítja a fizetendő térítési díjakat — a képviselő-testület által évente meghatározott összeghatáron belül A Klubot az a személy látogathatja, aki kora, egészségügyi állapota miatt erre a gondozási formára igényt tart. A Klubot nem látogathatja az a személy, aki fertőzőbeteg bacilusgazda, mozgáskorlátozottsága vagy egyéb betegsége miatt sem egyedül, sem segítséggel nem tud közlekedni, vagy akinek elmeállapota, magatartása a közösségi részvételt kizárja.
Házi segítségnyújtás
A gondozó szolgálatnak az idős, ill. rászoruló emberek életvitelének javítása mellett feladata a napközbeni ellátás, a megelőzés és a prevenció.
A gondozó szolgálat ellátja mindazokat a gondozási feladatokat, melyeket a Klubban is biztosít a Szolgálat.
A gondozást kérők kérelmükkel az intézmény vezetőjéhez fordulhatnak, aki a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően intézkedik.
A gondozásban részesíthető gondozottak száma gondozóként nem haladhatja meg teljes gondozást igénylők esetén a 6 főt. A napi 4 óra időtartamnál hosszabb gondozást igénylők esetében a szolgálat nem vállalhatja el a gondozást.
A gondozónők havonta szakmai továbbképzésen és megbeszélésen vesznek részt.
Családi napközi ellátás
A szolgáltatás célja:
A gyermekjóléti alapellátások (gyermekjóléti szolgálat és családi napközi) ellátás megszerzésével, az intézmény segítséget nyújt a kistérség területén egy olyan személyes gondoskodás biztosításában, amely hozzá kell, hogy járuljon a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlődéséhez, jólétéhez, a családban történő nevelésének elősegítéséhez, a veszélyeztetettség megelőzéséhez és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetéséhez, valamint a gyermek családjából történő kiemelésének a megelőzéséhez.
A szolgáltatás küldetése, kiemelt célja:
A Szent László Völgye Segítő Szolgálat intézménye az ellátási területéhez tartozó hat településre vonatkoztatva biztosítaná a családi napközi szolgáltatást.
Személyre szóló, differenciált bánásmóddal szeretnénk segíteni a gyermekeket a személyiségfejlődésükben.
A lelki egészség mellett a testi egészséget is fontosnak tartjuk.
Szeretetteljes, biztonságot, nyújtó légkört szeretnénk megvalósítani a szolgáltatásunkat igénybevevő családok kisgyermekei számára. Figyelembe véve a gyermekek egyéni sajátosságait, igényeit, esetleges problémáit.
Fő tevékenység a játék, minden fejlesztést a játékon keresztül valósítunk meg és a környező intézményekkel való kapcsolat fenntartásának is nagy jelentősége van.
Kiemelt szakmai céljainkat a gondozás-nevelés alapelveivel és feladataival összhangban határoztuk meg. Ellátásainkat, szolgáltatásainkat a gyermekek életkorához, szükségleteihez, igényeihez igazítjuk. Naponta 4-szeri étkeztetést biztosítunk, a reggelit, tízórait, uzsonnát saját konyhánkban készítjük. Ügyelünk arra, hogy jó minőségű, tápláló és egészséges ételek kerüljenek a változatos étrendbe. A kisgyermekek fokozott ásványi anyag, vitamin, fehérje és energia-szükséglete megkívánja a húsfélék, tejtermékek és zöldségfélék megfelelő arányát.
Ebédet közétkeztetésből biztosítunk
A családi napközi a Szent László Völgye Segítő Szolgálat új épületének földszintjén mű-ködik. A gyermekek számára kialakított 52, 83 m2-es szoba mellett konyha-étkező és illetve mosdó és WC áll rendelkezésre.
A szobát a gyermekek méretéhez és igényeihez szabott bútorokkal, ágyakkal, székekkel, asztalokkal, játékokkal rendezzük be. Bölcsődés korúaknak rácsos ágy, nagyobbaknak gyermekheverő áll rendelkezésre.
Tárolókat biztosítunk az utcai és a tartalék gyermekruhák elhelyezéséhez. A szoba, az étkező könnyen tisztántartható burkolattal vannak ellátva. Étkezéshez a kisebb gyermekeknek etetőszékek biztosítottak. A konyha kéttálcás mosogatóval felszerelt az edények szárítása is megoldott. A gyermekétkezés kellékeit külön tároljuk. Valamennyi vizesblokkal ellátott helyiség járólapos, csempézett.
Az épülethez tartozó terasz illetve kertrész rendezett, kultúrált, lehetőséget ad szabadtéri étkezésre, foglalkoztatásra, játszásra, levegőzésre. A játszótér területe zárt, biztonságos, kerítéssel védett.
A családi napközi területének kialakításakor fontos szempont a mozgásigény figyelembe vétele.
Fontos feladat az egészséges életmódra nevelés.
Az étkezés mellett a mozgás is szerves része az egészséges nevelésnek.
A szocializációs képességek fejlesztése során a családi napköziben a szociális viselkedési minták elsajátítására is oda kell figyelni.
Megismerési folyamatok fejlődésének segítése, érzelmi fejlődés.
A nevelőnek segítenie kell a gyermeket természetes tudásvágyuk kielégítésében, türelmesen és megfelelő időt szakítva kell válaszolni a kérdéseikre. Fontos jelentőségű, hogy tárgyi eszközök fejlesszék a gyerekek kreativitását és értelmi képességeit.
Napirend megszervezése:
630 – 800 Érkeznek a gyerekek, reggeli
800 – 930 Szobai játszás, foglalkozás
930 – 1000 Mosdóhasználat, tízórai
1000 – 1130 Öltözködés, kerti játék
1130 – 1200 Mosdóhasználat, terítés
1200 – 1230 Ebéd
1230 – 1300 Meseolvasás
1300 – 1500 Alvás, pihenés
1500 – 1530 Uzsonna
1530 – 1730 Játék, távoznak a gyerekek
Tevékenységi formák:
Legfontosabb minimum 6 éves korig a játék. Sok zenével, mondókával, tánccal, meseolvasással, mozgásfejlesztés is végezhető.
Tanyagondnoki szolgálat
Az alapszolgáltatási feladatok keretén belül a tanyagondnoki szolgálat - együttműködve a szolgáltatásokat végző intézményekkel - segítséget nyújt az ellátottaknak, hogy képesek legyenek otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, vagy egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy egyéb okokból származó problémáik megoldásában.
A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapszolgáltatási feladatok:
- szociális információs szolgáltatás
- családsegítésben való közreműködés
- intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése
- házi segítségnyújtásban való közreműködés
A szociális ellátásokhoz való hozzáférés, az esélyegyenlőség biztosítása érdekében különös jelentőséggel bír a szociális jellegű ellátást vagy szolgáltatást igénylők megfelelő tájékoztatása.
Az információs szolgáltatás célja, hogy a szolgáltatásokat, ellátásokat igénylők megfelelő tájékoztatást kapjanak az ellátások hozzáférhetőségével és az igénybevételükre vonatkozó szabályokkal kapcsolatban.
Az ellátás igénybevételének módja
Az intézmény nyitott intézmény.
A szolgáltatásokat a társult településeken életvitelszerűen tartózkodó személyek közül önkéntesen bárki igénybe veheti eseti, vagy folyamatos tanácsadás, segítségnyújtás keretében.
A gyermekjóléti szolgálat esetében a szolgáltatás igénybevétele hatósági kötelezést – védelembevétel – követően kötelezővé válik a kijelölt családgondozóval.
A szakmai munka során az adott településeken a családgondozók, közösségi gondozók, személyi segítők a település lakóinak igényeihez igazított időpontban tartanak fogadóórát, illetve végeznek intézmény- és családlátogatást.
Az intézmény vezetője nyilatkoztatja valamennyi ellátásban részesülő személyt vagy hozzátartozóját, törvényes képviselőjét, hogy:
- adatokat szolgáltat az intézmény által – jogszabályokból adódóan - kötelezően vezetett nyilvántartásokhoz,
- a személyes adatokban beállt változások haladéktalanul a szolgáltató tudomására hozza
A térítési díj fizetésére kötelezett támogató szolgálat esetében az ellátás kérelem beadásával igényelhető. A személyi térítési díj, a jövedelmi viszonyok figyelembevételével, a Többcélú Kistérségi Társulási Tanácsa által évente felülvizsgált és elfogadott intézményi térítési díj, és a szintén általuk elfogadott táblázat szerint kerül megállapításra. A kérelemhez minden esetben csatolni kell a jövedelmet igazoló nyugdíjszelvényt, vagy egyéb keresetet igazoló dokumentumot.
A házi segítségnyújtás szolgáltatás valamint a családi napközi szolgáltatás esetén is kérhető térítési díj a működési költségek figyelembevételével.
A gondozottak felvételét követően az intézmény vezetője köteles az igénylőknél látogatást tenni. Ennek célja nem környezettanulmány készítése, hanem a gondozott életkörülményeinek megismerése, melyet követően lehetőség van a szükség szerinti egyéni bánásmód meghatározására. Az esetleges megromlott családi kapcsolatok újraépítése is könnyebb egy személyes, jól kialakított kapcsolatot követően.
A megállapított térítési díjról a gondozást kérő értesítést kap.
A térítési díjat – lehetőség szerint – minden hónap 5-ig kell az intézménynél befizetni. A késedelm